...

Työelämän tutkinnot voi suorittaa työn ohessa

Työelämän tutkinnoilla tarkoitetaan sellaisia koulutuksia, jotka voi suorittaa työn ohessa. Tutkinnon suorittaminen ei aina edellytä pitkiä aikoja koulun penkillä. Työelämän tutkintokoulutukset ovat usein käytännönläheisiä ja ne voi suorittaa oman työn ohessa.

Työelämän tutkinnot eli näyttötutkinnot ovat pitkäkestoisia ja käytännönläheisiä koulutuksia. Ammatti- tai erikoisammattitutkinnon voi suorittaa omasta aiemmasta koulutuksesta riippumatta.

Henkilökohtaistaminen työelämän tutkintojen perusta

Jotta työelämän tutkinnon suorittaminen tapahtuisi yksilölle optimaalisesti, tehdään jokaiselle henkilökohtainen opintosuunnitelma. Tätä kutsutaan henkilökohtaistamiseksi.

Osana prosessia selvitetään koulutettavan koulutustausta, työkokemus ja oma osaaminen. Näin voidaan varmistaa, ettei koulutuksessa tule turhaa kertausta tai ettei jokin osa-alue jää käsittelemättä.

Näyttötutkinnot on suunnattu erityisesti aikuisille

Näyttötutkinto on erityisesti aikuisille suunniteltu joustava tutkinnon suorittamistapa. Näyttötutkinnoissa ammattitaito osoitetaan työelämässä riippumatta siitä, onko osaaminen kerrytetty työkokemuksen, opintojen tai muun toiminnan kautta. Kaikki ammatilliset perustutkinnot, ammattitutkinnot ja erikoisammattitutkinnot voidaan suorittaa näyttötutkintona.

Näyttötutkintoon kuuluu tutkinnon perusteissa edellytetyn ammattitaidon osoittaminen aidoissa työelämän tuotanto- ja palvelutilanteissa. Näyttötutkinnon suorittamalla henkilö osoittaa ammattitaitonsa virallisten kriteerien mukaisesti. Näyttötutkinnosta saa aina todistuksen.

Näyttötutkinnon suorittaja osallistuu usein valmistavaan koulutukseen, jonka avulla hankitaan tutkinnon suorittamiseen vaadittava ammattitaito. Henkilö, jolla on jo riittävä ammattitaito, voi suorittaa näyttötutkinnon tai sen osan osallistumatta koulutukseen.

Etkö ole varma, mitä etsit?

Olemme koonneet tälle sivustolle työelämän tutkintokoulutuksia. Tutustumalla koulutusesittelyihin voit lukea lisää eri tutkintojen sisällöistä ja suorittamisesta. Jos haluat kysyä lisää tietystä koulutuksesta, voit täyttää kunkin koulutusesittelyn lopusta löytyvän yhteydenottolomakkeen.

Voit halutessasi tutustua myös muihin koulutusmuotoihin:

Usein kysytyt kysymykset

• Työelämän tutkinnolla tarkoitetaan työelämän ohella suoritettavaa koulutusta. Työelämän tutkintoa kutsutaan myös näyttötutkinnoksi, jossa ammattitaito osoitetaan työelämässä riippumatta siitä, onko osaaminen kerrytetty työkokemuksen, opintojen tai muun toiminnan kautta.

• Näyttötutkinto on eriyisesti aikuisille suunnattu työelämän tutkinto. Näyttötutkinnon perusteissa edellytetty ammattito osoitetaan aidoissa työelämän tuotanto- ja palvelutilanteissa. Näyttötutkintona voi suorittaa minkä tahansa ammatillisen perustutkinnon, ammattitutkinnon ja erikoisammattitutkinnon. Näyttötutkinnosta saa aina todistuksen.