Mitä markkinoinnin ammattilaiselta tämän päivän työmarkkinoilla odotetaan? Mihin taitoihin kannattaa panostaa, jotta unelmarooli markkinoinnin alalle osuisi omalle kohdalle? Koulutus.fi:n kartoitta, mitkä ovat ne taidot ja ominaisuudet, joita työnantajat edellyttävät tulevilta markkinointistaroiltaan.
Markkinoinnin ammattilainen taitaa kielen ja sähköiset työkalut
Kokemus on valttia, mutta ei ratkaise kaikkea! Markkinoinnin ja viestinnän alalta hankittua työkokemusta arvostettiin selvityksen mukaan korkealle. Tämä on tietysti hyvä uutinen kokemusta jo kartuttaneille. Tuo siis kokemuksesi esiin konkreettisin esimerkein ja korosta toteuttamiesi projektien antia ja tuloksia.
Tuoreen tekijän ei kuitenkaan kannata heittää kirvestä kaivoon, sillä jo hakuilmoitusten perusteella yritykset arvostavat työntekijöissään halua henkilökohtaiseen kehittymiseen (25 %). Kun löydät yrityksen, joka arvostaa kehittymismyönteistä asennettasi ja tuot tämän selkeästi esiin hakuprosessin aikana, olet oikeilla raiteilla! Myös kokemuksesta markkinointia läheltä liippaavista tehtävistä, kuten myynnistä, on usein hyötyä kokemattomalle. Myynnillinen ja liiketoiminnan kasvattamiseen pyrkivä ote on yleensä erittäin toivottu ajatusmaailma niin keltanokalta kuin konkarilta.
Markkinoijan tärkeä työväline on kieli
Kieleen ja kielelliseen ilmaisuun liittyvät ominaisuudet nousivat selvityksessä odotetusti esiin. Useampikin tämän osa-alueen taito kipusi kärkikymmenikön joukkoon. Englannin kielen taitoa edellytettiin laajasti ja se olikin kaikkein toivotuin markkinoijan taito 58 prosentin osuudella. Heti toiselle sijalle nousi suomen kieli (53 %). Kirjallinen ilmaisu eli kirjoitustaito ja kirjoittamisen sujuvuus kipusivat vielä omana osa-alueenaan kahdeksannelle sijalle.
Kielelliset taidot on hyvä hioa kuntoon, haet sitten työpaikkaa tai mietit uuteen markkinoinnin tehtävään siirtymistä. Jos koet olevasi taitava kirjoittaja tai hyvä ideoija, mutta sisällöntuottajana luovuus ei kuki tai nimenomaan kirjoittaminen takkuaa, yritä tunnistaa ne itsellesi sopivat prosessit ja tavat sisällön luomiseen, joilla saat parasta jälkeä aikaan ja tahtikin pysyy reippaana.
Digitaalisuus markkinoijan työssä – työkalut haltuun
Selvityksessä nousi esiin useampia digitaalisia työkaluja, joiden osaamista markkinoijilta odotetaan. Näihin kuuluivat sosiaalisen median kanavat ja julkaisujärjestelmät (45%), Googlen työkalut (18%), kuten Google Ads ja Google Analytics sekä Adoben ohjelmat (15%). Datan käsittelyn ja analytiikan hallinnan taidot kannattaa myös markkinoijan hioa kuntoon. Niiden osaamista haettiin 28% tutkituista ilmoituksista.
Markkinoinnin alan unelmatyöntekijän luonteesta tai ominaisuuksista selvityksessä nousi esiin tiimityötaidot, itsenäisyys ja oma-aloitteisuus. Näitä saatetaan usein pitää toistensa vastakohtina, mitä ne eivät todellisuudessa kuitenkaan ole. Markkinoijan on tärkeää olla tiimihenkinen, valmis työskentelemään kohti tiimin yhteisiä tavoitteita ja samalla hoitaa oma siivunsa kokonaispanoksesta samalla koko tiimiä oma-aloitteisuudellaan ja itseohjautuvuudelleen eteenpäin vieden. Luonnollisesti peräänkuulutettiin myös hyvin vuorovaikutustaitoja (20%).
Alta löydät listan taidoista ja ominaisuuksista, joita markkinoinnin ammattilaisilta edellytetään juuri nyt eniten.
1. Englannin kieli
58%
2. Suomen kieli
53%
3. Markkinoinnin / viestinnän tehtävien kokemus
45%
4. Kokemus sosiaalisesta mediasta, sen kanavista, julkaisutyökaluista ym.
45%
5. Digitaalinen markkinointi
43%
6. Soveltuva koulutustausta (korkeakoulututkinto)
40%
7. Itsenäisyys / oma-aloitteisuus
38 %
8. Hyvä kirjallinen ilmaisu
28%
9. Web-analytiikka & data
28 %
10. SEO
28 %
11. Halu oppia ja kehittyä
25 %
12. Tiimipelaaja/tiimityötaidot
23 %
13. Sisällöntuotanto
23 %
14. Vuorovaikutustaidot
20 %
15. Julkaisu- / sisällönhallintajärjestelmät
20 %
16. Googlen mainos- ja analytiikkatyökalut
18 %
17. Kuvankäsittely
18 %
18. Markkinoinnin automaatio
15 %
19. Verkkopalvelujen kehittäminen
15 %
20. Adobe
15 %
Haluatko kehittää osaamistasi markkinoinnin ammattilaisena?
Katso ainakin näiden koulutuskategorioiden tarjonta ja löydä tarpeisiisi sopiva kurssi:
Suomen kieli Digitaalinen markkinointi Englannin kieli
Selvityksessä oli mukana 40 työpaikkailmoitusta, joiden tehtävänimikkeet olivat markkinointikoordinaattori, marketing specialist tai vastaava. Ilmoitukset ovat heinä-, elo- ja syyskuun 2018 aikana julkaistuja ja ne on kerätty työpaikkailmoituksia julkaisevien internetsivustojen hakupalveluista.