Valitse sivuston käyttötapa: Mobiili

TOP 20: Markkinoinnin ammattilaisen kysytyimmät ominaisuudet

TOP 20: Markkinoinnin ammattilaisen kysytyimmät ominaisuudet

Mitä markkinoinnin ammattilaiselta tämän päivän työmarkkinoilla odotetaan? Mihin taitoihin kannattaa panostaa, jotta unelmarooli markkinoinnin alalle osuisi omalle kohdalle? Koulutus.fi:n kartoitta, mitkä ovat ne taidot ja ominaisuudet, joita työnantajat edellyttävät tulevilta markkinointistaroiltaan.

Markkinoinnin ammattilainen taitaa kielen ja sähköiset työkalut

Kokemus on valttia, mutta ei ratkaise kaikkea! Markkinoinnin ja viestinnän alalta hankittua työkokemusta arvostettiin selvityksen mukaan korkealle. Tämä on tietysti hyvä uutinen kokemusta jo kartuttaneille. Tuo siis kokemuksesi esiin konkreettisin esimerkein ja korosta toteuttamiesi projektien antia ja tuloksia.

Tuoreen tekijän ei kuitenkaan kannata heittää kirvestä kaivoon, sillä jo hakuilmoitusten perusteella yritykset arvostavat työntekijöissään halua henkilökohtaiseen kehittymiseen (25 %). Kun löydät yrityksen, joka arvostaa kehittymismyönteistä asennettasi ja tuot tämän selkeästi esiin hakuprosessin aikana, olet oikeilla raiteilla! Myös kokemuksesta markkinointia läheltä liippaavista tehtävistä, kuten myynnistä, on usein hyötyä kokemattomalle. Myynnillinen ja liiketoiminnan kasvattamiseen pyrkivä ote on yleensä erittäin toivottu ajatusmaailma niin keltanokalta kuin konkarilta.

Markkinoijan tärkeä työväline on kieli

Kieleen ja kielelliseen ilmaisuun liittyvät ominaisuudet nousivat selvityksessä odotetusti esiin. Useampikin tämän osa-alueen taito kipusi kärkikymmenikön joukkoon. Englannin kielen taitoa edellytettiin laajasti ja se olikin kaikkein toivotuin markkinoijan taito 58 prosentin osuudella. Heti toiselle sijalle nousi suomen kieli (53 %). Kirjallinen ilmaisu eli kirjoitustaito ja kirjoittamisen sujuvuus kipusivat vielä omana osa-alueenaan kahdeksannelle sijalle.

Kielelliset taidot on hyvä hioa kuntoon, haet sitten työpaikkaa tai mietit uuteen markkinoinnin tehtävään siirtymistä. Jos koet olevasi taitava kirjoittaja tai hyvä ideoija, mutta sisällöntuottajana luovuus ei kuki tai nimenomaan kirjoittaminen takkuaa, yritä tunnistaa ne itsellesi sopivat prosessit ja tavat sisällön luomiseen, joilla saat parasta jälkeä aikaan ja tahtikin pysyy reippaana.

Digitaalisuus markkinoijan työssä – työkalut haltuun

Selvityksessä nousi esiin useampia digitaalisia työkaluja, joiden osaamista markkinoijilta odotetaan. Näihin kuuluivat sosiaalisen median kanavat ja julkaisujärjestelmät (45%), Googlen työkalut (18%), kuten Google Ads ja Google Analytics sekä Adoben ohjelmat (15%). Datan käsittelyn ja analytiikan hallinnan taidot kannattaa myös markkinoijan hioa kuntoon. Niiden osaamista haettiin 28% tutkituista ilmoituksista.

Markkinoinnin alan unelmatyöntekijän luonteesta tai ominaisuuksista selvityksessä nousi esiin tiimityötaidot, itsenäisyys ja oma-aloitteisuus. Näitä saatetaan usein pitää toistensa vastakohtina, mitä ne eivät todellisuudessa kuitenkaan ole. Markkinoijan on tärkeää olla tiimihenkinen, valmis työskentelemään kohti tiimin yhteisiä tavoitteita ja samalla hoitaa oma siivunsa kokonaispanoksesta samalla koko tiimiä oma-aloitteisuudellaan ja itseohjautuvuudelleen eteenpäin vieden. Luonnollisesti peräänkuulutettiin myös hyvin vuorovaikutustaitoja (20%).

Alta löydät listan taidoista ja ominaisuuksista, joita markkinoinnin ammattilaisilta edellytetään juuri nyt eniten. 

1. Englannin kieli

58%

2. Suomen kieli

53%

3. Markkinoinnin / viestinnän tehtävien kokemus

45%

4. Kokemus sosiaalisesta mediasta, sen kanavista, julkaisutyökaluista ym.

45%

5. Digitaalinen markkinointi

 43%

6. Soveltuva koulutustausta (korkeakoulututkinto)

 40%

7. Itsenäisyys / oma-aloitteisuus

38 %

8. Hyvä kirjallinen ilmaisu

28%

9. Web-analytiikka & data

28 %

10. SEO

28 %

11. Halu oppia ja kehittyä

25 %

12. Tiimipelaaja/tiimityötaidot

23 %

13. Sisällöntuotanto

23 %

14. Vuorovaikutustaidot

20 %

15. Julkaisu- / sisällönhallintajärjestelmät

20 %

16. Googlen mainos- ja analytiikkatyökalut

18 %

17. Kuvankäsittely

18 %

18. Markkinoinnin automaatio

15 %

19. Verkkopalvelujen kehittäminen

15 %

20. Adobe

15 %

Haluatko kehittää osaamistasi markkinoinnin ammattilaisena?

Katso ainakin näiden koulutuskategorioiden tarjonta ja löydä tarpeisiisi sopiva kurssi:

Suomen kieli   Digitaalinen markkinointi  Englannin kieli

Selvityksessä oli mukana 40 työpaikkailmoitusta, joiden tehtävänimikkeet olivat markkinointikoordinaattori, marketing specialist tai vastaava. Ilmoitukset ovat heinä-, elo- ja syyskuun 2018 aikana julkaistuja ja ne on kerätty työpaikkailmoituksia julkaisevien internetsivustojen hakupalveluista.

Viimeksi päivitetty: 29 loka 2018

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua:

Viimeksi päivitetty 31.5.2018

4 persoonallisuustyyppiä, jotka kohtaat päivittäin (ja miten kohdata heidät)

En selviydy pomoni hiillostuksesta! Miksi Matti tulee niin hermostuneeksi pikkujutuista? Apua, miksi tuo näyttää noita tunteitaan! Ja voisko se Pete tehdä päätöksensä joskus... Turhauttavatko sinuakin arkipäivän ihmiset? Koska et vain ymmärrä? Tähän auttaa DISC-analyysi.

Teemat: HR , Johtaminen , Ura
Lue lisää
Viimeksi päivitetty 14.3.2018

Mitä on coaching?

Oletko miettinyt, mitä coaching tarkoittaa? Miten coach pätevöityy tehtäviinsä tai mihin tilanteisiin coachaus sopii? Otimme selvää asiasta ja haastattelimme Business Coaching Instituten asiantuntijoita,

Teemat: Coaching , Ura
Lue lisää
Viimeksi päivitetty 14.3.2018

Haastattelussa Tommi Heimonen: motivoitunutta myyntiä

mySafety Oy:n Sales Manager Finland Tommi Heimonen kertoo kokemuksiaan ja mielipiteitään puhelinmyynnistä sekä antaa neuvoja alalla toimiville.

Lue lisää

Etsitkö koulutusta?

Koulutus.fi:n ilmaisen tarjouspyyntöpalvelun kautta saat apua koulutusten etsintään.

Täytä lomake tästä

Tarjouspyyntöpalvelu

Tilaa uutiskirjeemme
Tilaa uutiskirje työelämän koulutuksista.
joulukuu 2018
ma
ti
ke
to
pe
la
su
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6