🎓 MBA-stipendin haku on avattu! Hae stipendiä 16.6. mennessä »

Mitä copywriter tekee?

Mitä copywriterin työ sisältää? Mitä ominaisuuksia copywriter tarvitsee? Kuinka helppoa on työllistyä opintojen jälkeen? Tämän artikkelin tavoitteena on vastata näihin usein kysyttyihin kysymyksiin.

Mitä copywriterin työ sisältää? Mitä ominaisuuksia copywriter tarvitsee? Kuinka helppoa on työllistyä opintojen jälkeen? Tämän artikkelin tavoitteena on vastata näihin usein kysyttyihin kysymyksiin.

Copywriterin tehtävänä on kirjoittaa vakuuttavia ja asiaankuuluvia tekstejä, jotka vetoavat kohderyhmään ja vahvistavat toimeksiantajan brändi-identiteettiä. Copywriterit työskentelevät usein freelancereina, mainostoimistoissa tai erilaisissa yrityksissä. He tekevät tiivistä yhteistyötä taiteellisten- ja luovien johtajien sekä projektipäälliköiden kanssa.

Millaisia ominaisuuksia copywriterilla kannattaa olla?

Copywriterin työ on luovaa, strategista ja monipuolista. Tulevan copywriterin kannattaa siis olla kiinnostunut luovista työskentelytavoista, nykytrendeistä sekä yhteiskunnan kehityssuunnista.

Copywriterille on eduksi, mikäli hän ymmärtää yhteyden viestinnän ja psykologian välillä. Hän nimittäin tarvitsee näkemystä siitä, miten ihmiset parhaiten havaitsevat ja omaksuvat erilaisia viestejä. Ennen kaikkea copywriterin täytyy ilmaista itseään selkeästi kirjallisesti sekä osata erottaa tärkein suurestakin tietomäärästä.

Copywriterin viisi yleisintä työtehtävää

Listasimme copywriterin viisi keskeisintä työtehtävää.

1. Luoda mukaansatempaavia tekstejä

Copywriterin päätehtävä on luoda mukaansatempaavia ja vakuuttavia tekstejä, jotka vetoavat asiakkaisiin ja innostavat heidät ostamaan tuotteen tai palvelun.

2. Mukauttaa tekstit kohderyhmälle sopiviksi

Copywriterin tulee luoda mahdollisimman osuvia ja vakuuttavia tekstejä. Sitä varten hän tarvitsee hyvät pohjatiedot kohderyhmän tarpeista, kiinnostuksen kohteista ja mieltymyksistä.

3. Suunnitella ainutlaatuisia brändiviestejä

Eräs tärkeä vastuualue on luoda toimeksiantajalle mahdollisimman ainutlaatuisia ja mieleenpainuvia brändiviestejä. Siten copywriter vahvistaa toimeksiantajan brändi-identiteettiä ja auttaa tätä erottumaan kilpailijoista.

4. Tekstien hakukoneoptimointi

Tekstien hakukoneoptimointi on tärkeä taito erityisesti verkkosisältöjä tuottavalle copywriterille. Hakukoneoptimointi täytyy huomioida, jotta sisällöt sijoittuisivat mahdollisimman korkealle hakutuloksissa. Hyvin optimoidut sisällöt tekevät verkkosivuista löydettävämmät ja ohjaavat käyttäjät sivuille.

5. Toteuttaa mainoskampanjoita

Copywriterit voivat myös suunnitella mainoskampanjoita eri alustoille. Hän voi suunnitella esimerkiksi somekampanjoita, hakukonemainoksia tai näyttömainoksia. Mainoksiin tyypillisesti sisältyy teksti, joka ohjaa käyttäjiä toimintaan. Teksti voi esimerkiksi kehottaa lukemaan lisää tuotteesta tai palvelusta.

Kuinka helposti copywriter työllistyy?

Copywriterin työllistymiseen vaikuttaa koulutus, työkokemus sekä henkilökohtaiset taidot. Asianmukaisen koulutuksen saaneella copywriterilla on hyvät mahdollisuudet työllistyä, vaikka alalla onkin kilpailua. Copywriter voi laajentaa työllistymismahdollisuuksiaan rakentamalla kontaktiverkostoaan alan ammattilaisten ja yritysten kanssa. Monet aloittavat verkostoitumisen jo opiskeluaikana esimerkiksi työharjoittelujen kautta.

Miltä copywriterin työpäivä voi näyttää?

Copywriter aloittaa työpäivänsä tarkistamalla sähköpostit ja tekemällä nopean katsauksen alan viimeisimmistä uutisista ja trendeistä. Tämän jälkeen hän ryhtyy työskentelemään ajankohtaisten projektien parissa. Työpöydällä voi olla esimerkiksi artikkelin tai tuotekuvauksen kirjoittaminen tai vaikkapa tekstin suunnittelu somemainokseen.

Copywriterin työpäivään voi kuulua projektien läpikäyminen kollegoiden ja asiakkaiden kanssa. Hän tekee myös taustatutkimusta uusista tuotteista tai palveluista, joista hän voi kirjoittaa.

Yksi copywriterin tärkeimmistä tehtävistä on omien ja muiden tiimin jäsenten tekstien oikolukeminen. Tähän kuuluu tekstien oikeinkirjoituksen, laadun ja luovuuden varmistaminen.

Ajanhallinta kuuluu keskeisesti copywriterin työpäivään. Tehtävälistalla voi nimittäin olla samanaikaisesti useampia projekteja, joiden täytyy edetä aikataulussa.

Tiivistetysti voidaan todeta, että copywriter luo kiinnostavia ja tehokkaita tekstisisältöjä, jotka auttavat yrityksiä ja organisaatioita saavuttamaan markkinointitavoitteensa.

 


 

Millaista täydennyskoulutusta copywriterille?

Katso markkinoinnin ja viestinnän monipuolinen koulutustarjonta alta. 

Markkinoinnin ja viestinnän koulutukset

 

Usein kysyttyä

  • Copywriter on suomennettuna tekstinsuunnittelija. 

  • Copywriterin työnkuvaan kuuluu tekstin kirjoittamista erilaisiin mainonnan ja markkinoinnin tarpeisiin. Tarkoituksena on vedota haluttuun kohderyhmään ja vahvistaa bränditietoisuutta.

  • Copywriterina voi työskennellä eri alojen tutkinnoilla. Hyödyllistä on opiskella esimerkiksi kaupallista alaa, markkinointia ja myyntiä tai mediaa ja viestintää.

Kuvassa Linda Leinonen

Linda Leinonen

Digital Content Specialist (Näytä lisää)

Mainokset