Täydennyskoulutusta vastaanottovirkailijalle

Täydennyskoulutusta vastaanottovirkailijalle, Uraopas

Vastaanottovirkailijoita löytyy useilta toimialaoilta, kuten lääninhallituksista, kunnista, viranomaisista ja yksityiseltä sektorilta. Vastaanottovirkailija huolehtii esimerkiksi hotellin tai kylpylän vastaanoton asiakaspalvelusta. Ammatissa tarvitaan asiakaspalvelutaitoja, kielitaitoja, järjestelmällisyyttä sekä hotellin palveluiden ja tuotteiden tuntemusta.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi vastaanottovirkailijalle

Digitalisaatio asettaa vastaanottovirkailijalle uusia vaatimuksia. Nykyään vastaanottovirkailija tarvitsee hyviä tietoteknisiä taitoja. Tietokoneen ajokortin suorittaminen tai Microsoft Officen tuotteiden käyttötaitojen kehittäminen voi kehittää tehokkuuttasi.

Vastaanottovirkailija hoitaa useita tehtäviä samanaikaisesti. Vaikka työn suunnittelu on haastavaa, voit tehdä parhaasi opiskelemalla ajanhallintaa, stressinhallintaa tai henkilökohtaista tehokkuutta.

Jos haluat edetä esimiesrooliin, tarjolla on laajempia johtamiskoulutuksia sekä lyhyempiä johtajuuden eri osa-alueeisiin kohdennettuja kursseja. Lisäksi johtamiskurssi auttaa tuoreita esimiehiä sopeutumaan uuteen rooliin.

Laaja kielitaito asiakaspalvelun tukena

Hyvät asiakaspalvelutaidot ovat välttämättömät menestyäksesi ammatissasi. Voit kehittää taitojasi laajemmassa asiakaspalvelun koulutuksessa tai lyhyemmässä asiakaspalvelun erityistilanteisiin syventyvässä koulutuksessa.

Suuret yritykset työllistävät useita vastaanottovirkailijoita, joten tiimityöskentelytaidot ovat tärkeitä. Kehity paremmaksi tiimin jäseneksi loistavilla yhteistyötaidoilla. Toimiva tiimityö välittyy myös asiakkaalle.

Tarjolla on useita kommunikointi- ja vuorovaikutuskursseja. Puhelinmyyntiin erikoituneessa koulutuksessa opit puhumaan selkeämmin puhelimessa. Saavatko tyytymättömät asiakkaat polvesi tutisemaan? Kurssi haastavien asiakaskohtaamisten käsittelystä kohottaa itseluottamustasi ja rauhoittaa mieltäsi.

Vastaanottovirkailijana tapaat ihmisiä eri kulttuureista. Tarvitset ainakin sujuvaa suomen, ruotsin ja englannin kielen taitoa, mutta työpaikat voivat vaatia muidenkin kielien tuntemusta. Kehittääksesi kielitaitoasi voit aloittaa uuden kielen opiskelun tai jatkaa pidemmälle tutussa kielessä. Monet kouluttajat järjestävät räätälöityjä kielikursseja juuri sinun ammatillisiin tarpeisiisi.

Ajattele, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Jos työpaikallasi on osaamisen kehittämispolitiikka, sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Voit aloittaa sopivan koulutuksen etsimisen pohtimalla mahdollisia aukkoja omassa osaamisessasi ja millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi tai kollegoiltasi vinkkejä koulutuksista, jotka kehittäisivät sinua.

Tulevaisuuden näkymät

Majoituspalvelut, ravitsemuspalvelut ja matkailuala yleensä ovat suhdanneherkkiä aloja. Taloudellinen tilanne vaikuttaa alan palveluiden ja tuotteiden kysyntään ja siten myös työllisyyteen. Majoituspalveluita tarjoavat yritykset palkkaavat henkilökuntaa kysynnän mukaan.

Matkailuala tulee työllistämään jatkossakin ja työllistymistä auttaa vahva ammattitaito, halu työskennellä ihmisten parissa, asiakaspalveluosaaminen, vuorovaikutustaidot, ryhmätyötaidot, kielitaito ja oma-aloitteisuus.

Liittyvät ammatit: sihteeri

Lähteet: utbildning.se, ammattinetti.fi