Doulaksi?

23 syys 2019
KYSYMYS
Olen pohtinut doulaksi ryhtymistä ja doulan töitä.. Millainen koulutus siihen kannattaa suorittaa?

Answer:

23 syys 2019

Hei,

ja kiitos kysymyksestäsi!

Doulaa voisi kuvata odotusajan tukihenkilöksi. Hän on tukena koko perheelle niin odotuksessa kuin vauvan syntyessä.

Doulaksi ei varsinaisesti pätevöidytä minkään tietyn koulutuksen kautta, sillä se ei ole suojattu ammattinimike. Doulana voi siis käytännössä toimia kuka vain, ilman minkäänlaista koulutusta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö kouluttautumisesta olisi hyötyä. Jos doulan tehtävät kiinnostavat, kannattaa omaan osaamiseen panostaa. Haluathan toki hoitaa tehtäväsi osaavasti ja luottamusta herättävästi. Suomen doulat ry tarjoaa koulutuksia, joissa voi tutustua doulan tehtäviin. Lisäksi alalla toimii muutamia muita kouluttajia, jotka tarjoavat omia perus- ja sertifiointi- ja lisäkoulutuksiaan.

Sosiaali- ja terveysalan koulutuksesta ja työkokemuksesta on yleisesti ottaen paljon hyötyä doulan tehtävissä. Sote-alan täydennyskoulutuksiin voit tutustua täällä.

Ystävällisesti,

Koulutus.fi

studentum.fi
Tilaa uutiskirjeemme
Saat koulutusvinkkejä, tarjouksia ja uutisia suoraan sähköpostiisi.