Assistentti, pidä osaamisesi ajan tasalla koulutuksin

Jokaisella yrityksellä monenlaista arkista toimintaa, joiden hoitamiseesta huolehtii yleensä assistentti tai sihteeri. Kumpaa nimikettä käytetään, riippuu yleensä yrityksestä. Assistentti vo toimia myös pelkästään johtajan avustajana. Usein assistentti on liiketalouden ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut tradenomi tai liiketalouden perustutkinnon suorittanut merkonomi.

Assistentin tehtävät ovat yleensä organisointitehtäviä, kuten erilaisten taloushallinnon tehtävien hoitamista, asiakirjojen arkistointia, aikataulujen suunnittelemista, matkajärjestelyjen hoitamista, kokousten järjestämistä ja erilaisia tietoturvakysymyksiä. Muun muassa hyvät tietotekniikkataidot, kielitaito järjestelykyky, täsmällisyys, oma-aloitteisuus, sosiaaliset taidot ja kyky työskennellä paineen alla ovat tärkeitä ominaisuuksia ammattitaitoiselle assistentille.

Täydennyskoulutukset ylläpitävät assistentin ammattitaitoa

Assistentin tehtävät ovat hyvin monipuolisia ja ne vaihtelevat työnantajan mukaan, joten monipuolinen koulutus ja oman osaamisen täydentäminen alalla on hyvin tärkeää. Täydennyskoulutukset auttavat assistentteja myös ylläpitämään ja kehittämään osaamistaan monissa yrityksen muutostilanteissa.

Työnantajan toimialasta huolimatta organisaation arkisten toimintojen tulee sujua loogisesti ja järjestelmällisesti. Jokaisen assistenttin on järkevää jossakin vaiheessa tarkastella kriittisesti omaa osaamistaan ja kokeilla erilaisia toimintatapoja. Tietoturvakysymyksiin tulee kiinnittää tänä päivänä yhä enemmän huomiota, ja täydennyskouluttautuminen auttaakin varmistamaan, että organisaation luottamukselliset tiedot pysyvät turvassa. Myös esimerkiksi tarkkuutta vaativat taloushallinnon tehtävät, asiakirjojen looginen arkistointi ja kielitaidon kehittäminen ovat usein niitä assistentin työn osa-alueita, joissa täydennyskoulutuksesta voi olla paljon hyötyä.

Tarjolla koulutusta monipuolisesti eri osa-alueilla

Assistenteille on tarjolla erilaisia koulutuksia, joista osa keskittyy tiettyihin assistenttin työn osa-alueisiin ja osa sisältää assistentin taitojen ylläpitämistä yleisemmällä tasolla. Assistentti voi hankkia täydennyskoulutusta esimerkiksi taloushallinnon tehtävissä, kokousjärjestelyissä tai asiakaspalveluissa. Tarjolla on myös koulutusta viestintätaitoihin, kuten onnistuneiden sähköpostien kirjoittamiseen. Assistentti voi myös kehittää laaja-alaisemmin organisointitaitojaan tai esimerkiksi osallistua työhyvinvointikoulutukseen. Toimialasta riippuen jokaiselle assistentille löytyy siis varmasti omaa osaamista täydentävä ja kehittävä koulutus. Tutustu siis avoimin mielin koulutustarjontaan!

Hakuehdotuksia