Perintäkoulutuksilla päivität ammattitaitoasi ja lainsäädännön tuntemusta

Saatavien perintä vaatii ammattitaitoa ja resursseja, mutta se edellyttää myös perintää säätelevän lainsäädännön tuntemista. Perinnällä tarkoitetaan laissa kaikkia sellaisia toimia, joiden tarkoituksena on saada velallinen vapaaehtoisesti maksamaan erääntynyt saatava, jonka on velkaa velkojalle. Perintäkoulutuksella saat lisätietoa perintäprosessista.

Perintää voi harjoittaa alkuperäinen velkoja tai toimeksisaaja, kuten perintätoimisto. Suomessa juuri perintätoimistot hoitavat pääosin perinnän. Yritykset voivat hoitaa perintänsä myös itse, ja yleensä niiden taloushallinnossa työskentelevät vastaavat organisaation luotto- ja perintätoiminnasta.

Perintäkoulutuksesta lisätietoa rajoitteisiin ja säädöksiin

Ammattimainen perintä vaatii erityistä lupaa, ja perintätoimintaa harjoittavan tulee olla (eräin poikkeuksin) rekisteröitynyt lääninhallituksen ylläpitämään rekisteriin. Perintää on myös mahdollista kuitenkin suorittaa ammattimaisesti omissa nimissä ilman rekisteröitymistä.

Velkojen perintä tapahtuu esimerkiksi vapaaehtoisena kirje- tai puhelinperintänä, trattaperintänä, oikeudellisena perintänä tai konkurssiperinnän muodossa. Perintä tulee hoitaa hyvän perintätavan mukaan eikä se saa sisältää velallisen kannalta minkäänlaista sopimatonta menettelyä. Perintäkoulutus antaa lisätietoa erilaisista perintätavoista ja perinnän hoitamisesta.

Perintäkoulutuksista tehoa velkojen perimiseen

Perintäkoulutusten avulla voi hankkia valmiuden hoitaa perintätointa itsenäisesti sekä valvoa muualla suoritettavan perinnän laillisuutta ja tarpeellisuutta.

Koulutukset antavat myös perustiedot perintään liittyvistä lainsäädännön asettamista rajoitteista ja niiden avulla oppii esimerkiksi perintätoimeen liittyviä vuorovaikutus- ja neuvottelutaitoja. Perinnän kursseilla perehdytään myös esimerkiksi yleisimpiin maksuliikenteen maksutapoihin sekä opitaan hoitamaan toimivaa vapaaehtoista perintää.