...

Mikä on webinaari?

Webinaari on verkossa toteutettava vuorovaikutteinen koulutus. Yleensä webinaari viittaa nimenomaan internetin välityksellä järjestettävään seminaarimaiseen koulutustilaisuuteen. Webinaari voi tuoda opinhaluiset ympäri maailman yhteen.

Webinaarissa perinteinen luentomuotoinen koulutus on paitsi sähköisessä, myös interaktiivisemmassa muodossa. Yleensä kaikki webinaarin osallistujat ovat fyysisesti eri paikoissa. Niin kouluttaja kuin osallistujat liittyvät webinaariin sähköisen alustan kautta. Siellä koulutusmateriaali on kaikkien osallistujien saatavilla. Osapuolet voivat kommunikoida webinaarin kuluessa puhuen tai yleensä vähintään tekstimuodossa käyttämällä webinaariohjelmaan kuuluvaa pikaviestitoimintoa.

Miten webinaari toimii?

Webinaarit toteutetaan käyttäen sähköistä webinaarialustaa. Valikoimaa ohjelmista ja alustoista on paljon, joten käytettävä ohjelma riippuu webinaarin järjestäjästä.

Webinaarin järjestäjä on vastuussa sujuvista järjestelyistä ja osallistujien ohjeistamisesta ohjelman käyttöön. Ilmoittautunut saa yleensä sähköpostitse ohjeet webinaariin liittymiseen ja muuhun osallistumisen kannalta olennaiseen toimintaan ennen webinaaria. Webinaariohjelman käyttö pyritään tekemään aina käyttäjän kannalta mahdollisimman helpoksi. Et siis tarvitse erityisiä IT-taitoja osallistuaksesi webinaariin.

Käytännössä webinaariin osallistuminen ei vaadi muuta kuin internet-yhteyden ja tietokoneen tai mobiililaitteen. Kuulokkeet voivat olla hyvä lisä, sillä äänenlaatu on niiden kautta yleensä hieman parempi kuin esimerkiksi tietokoneen kaiuttimesta kuunnellessa.

Rauhallinen tila edesauttaa paitsi oppimista, myös kuulemista ja omaa osallistumistasi webinaarin ohella käytävään keskusteluun.

Koulutusta webinaarin järjestämiseen

Jos olet kiinnostunut webinaarien järjestämisestä itse, kannattaa vilkaista kouluttajakoulutusten tai digimarkkinoinnin koulutusten tarjontaa. Webinaareja järjestetään nykyään runsaasti omista tuotteista ja palveluista viestimiseen. Myynnillisen viestin kun yhdistää oikein yleisöä kiinnostavaan oppiin, jää varmasti kohderyhmän mieliin!