🎓 MBA-stipendin haku on avattu! Hae stipendiä 16.6. mennessä »

Psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten tukeminen

Kesto
5 päivää
Hinta
890 EUR (arvonlisäverotonta) (yht. 890 EUR)
Seuraava toteutus
25 syyskuuta, 2024 katso lisätiedot
Toteutustapa
Etätoteutus
Kesto
5 päivää
Hinta
890 EUR (arvonlisäverotonta) (yht. 890 EUR)
Seuraava toteutus
25 syyskuuta, 2024 katso lisätiedot
Toteutustapa
Etätoteutus
Kaipaatko lisätietoja? Kysy lisää 👍

Psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten tukeminen

Koulutus auttaa ammattilaisia tukemaan psyykkisesti oireilevia lapsia ja nuoria. Osallistujat saavat välineitä mielenterveystaitojen vahvistamiseen lapsen ja nuoren omassa ympäristössä osana toimintakulttuuria.

Kiinnostuitko koulutuksesta?

Jos haluat lisätietoa aiheesta Psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten tukeminen, klikkaa alta ja täytä yhteydenottolomake. Kysymyksesi lähetetään suoraan koulutuksen järjestäjälle.

Seuraavat toteutukset

Tulossa 1 toteutus

25 syyskuuta, 2024

  • Etätoteutus
  • Verkossa

Kohderyhmä

Kasvatus-, opetus- ja sosiaalialan ammattilaiset.

Aikataulu

OSA 1: AMMATTILAISEN SEKÄ LASTEN JA NUORTEN MIELENTERVEYSTAIDOT

Päivä 1: Ammattilaisen omat mielenterveystaidot: Anne-Mari Kuusimäki

  • Arvot, tunteet ja joustavat mielentaidot ammatillisen itsetuntemuksen perustana.
  • Tutkittua tietoa hermostosta: aivojen rauhoittaminen ja kanssasäätely
  • Tietoisuus omien tulkintojen ja puheen vaikutuksesta vuorovaikutukseen
  • Päivän opitun hyödyntäminen tapausesimerkin kautta. Työskentelyssä mallinnetaan ratkaisukeskeistä valmentavaa menetelmää
    Välitehtävä: Aloitetaan mielenhyvinvoinnin suunnitelma (lapset/nuoret+oma hyvinvointi)

Päivä 2: Lapsen mielenterveystaitojen vahvistaminen ja psyykkisen oireilun kohtaaminen: Marjo Lillman

  • Tutkimustietoa mielen hyvinvoinnin taustatekijöistä
  • Psyykkisen oireilun kohtaaminen: tyypillisimmät mielenterveyden häiriöt ja kehitykselliset taustavaikuttajat
  • Ympäristön ja kiintymyssuhteen merkitys säätelytaitojen kehittymisessä. Biopsykososiaalisen mallin esittely ja Dialektiikka.
  • Päivän opittua hyödynnetään tapausesimerkin kautta. Työskentelyssä mallinnetaan tarkkaa analyysiä (ketju ja ratkaisu) ja pohditaan käyttäytymisen funktiota?
    Välitehtävä: koulutuspäivän teemojen kollegiaalinen reflektointi omassa työyhteisössä

OSA 2. KEHITYKSELLISET TAUSTAVAIKUTTAJAT SEKÄ VAHVISTAVA VUOROVAIKUTUS

Päivä 3: Neuropsykiatriset oireyhtymät psyykkisen oireilun taustalla: Anne-Mari Kuusimäki ja kokemusasiantuntijakouluttaja Miisa Liikka

  • Aivojen ja hermoston toiminta
  • Itsesäätelyn, impulssikontrollin ja toiminnanohjauksen taitojen vahvistaminen
  • Turvallisuudentunne ryhmässä
  • Työn rajaaminen ja kollegiaalinen tuki
  • Kokemusasiantuntijan puheenvuoro sekä ryhmätyöskentely case- esimerkin kautta

Päivä 4: Vahva ja vahvistava vuorovaikutus: Marjo Lillma

  • Taitavan käyttäytymisen vahvistaminen: Voimakkaat tunteet, välttelykäyttäytyminen ja viisaan mielen taidot
  • Mielenterveystaitojen pitkäjänteinen vahvistaminen: Tehokas vuorovaikutus ja hyväksyntää lisäävät taidot
  • Opitun hyödyntäminen: työskennellään tapausesimerkin kautta huomioiden ikäkaudelle tyypillinen itsesäätelyn kehittyminen ja kehitykselliset perustarpeet.
    Kollegiaalinen keskustelu ja reflektio omassa työyhteisössä: mitä tukimuotoja löytyy toimintaympäristön sisältä ja ulkopuolelta

OSA 3. ARJEN HAASTEET JA KÄYTÄNNÖN TUKI

Sisältää ennakkotyöskentelyä (oman oppilastapausesimerkin valmistelu ja mielenhyvinvoinnin tuen suunnitelman viimeistely), etäkoulutustapaaminen (2h) sekä yksi lähipäivä. Etäkoulutustapaamisessa valmistaudutaan casetyöskentelyyn ja ohjataan mielenhyvinvoinnin suunnitelman viimeistelyä.

Päivä 5: Tapaustyöskentely ja yhteenveto mielenhyvinvoinnin vahvistamiseksi: Anne-Mari Kuusimäki ja Marjo Lillman yhdessä


Koulutuspäivän teemana on osallistava ja toiminnallinen työskentely osallistujien oppilastapausesimerkkien äärellä. Päivän aikana sovelletaan koulutuksen sisältöjä tapausesimerkkeihin ja perehdytään arjen haasteellisiin tilanteisiin hyödyntämällä valmentavan työotteen menetelmiä. Päivässä käydään myös läpi osallistujien mielenhyvinvoinnin suunnitelmia ja käytännön toteutuksia niin lasten ja nuorten kuin ammattilaisen oman hyvinvoinnin osalta. Lisäksi vedetään yhteen opittua ja koulutuksen antia oman ja koko työyhteisön näkökulmasta.

Kouluttaja

Anne-Mari Kuusimäki KT, on luokan- ja aineenopettaja, neuropsykiatrinen valmentaja, ratkaisukeskeinen yksilö- ja ryhmävalmentaja sekä kognitiivisen käyttäytymisterapian opiskelija. 

Marjo Lillman on tunnekeskeinen toimintaterapeutti, kognitiivinen lyhytterapeutti ja psykoterapeuttikoulutettava (KKT).

Miisa Liikka
Kokemusasiantuntijakouluttaja, päihde- ja mielenterveystyön ohjaaja, Aseman lasten projektityö, nuorten rikos- ja konfliktityö, Ripa-hanke.

Kustannukset

890 €

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Haluatko tietää lisää koulutuksesta Psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten tukeminen? Täytä yhteystietosi, niin koulutuksen järjestäjä ottaa sinuun yhteyttä.

reCAPTCHA logo Tämä sivusto on suojattu reCAPTCHA:lla, ja Googlen tietosuojakäytäntö ja käyttöehdot ovat voimassa.
Etelä-Karjalan kesäyliopisto
Yliopistonkatu 36
53850 LAPPEENRANTA

ETELÄ-KARJALAN KESÄYLIOPISTO – OPPIMISEN ILOA YMPÄRI VUODEN

Etelä-Karjalan kesäyliopisto järjestää avointa korkeakouluopetusta, työelämälähtöisiä koulutuksia opetus- ja varhaiskasvatusalalla sekä sosiaali-, terveys-, hallinnon ja työelämän aloilla. Tule vahvistamaan ammatillista osaamistasi, hakemaan vauhtia ura- ja palkkakehitykseen tai pohjustamaan ammatinvaihtoa. Haluathan tarjota myös omalla alueellasi laadukasta korkeakoulutusta ja alueen elinkeinoelämälle työkaluja...

Lue lisää kouluttajasta Etelä-Karjalan kesäyliopisto ja katso koulutustarjonta täältä

Sponsoroitu