Psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten tukeminen
Koulutus auttaa ammattilaisia tukemaan psyykkisesti oireilevia lapsia ja nuoria. Osallistujat saavat välineitä mielenterveystaitojen vahvistamiseen lapsen ja nuoren omassa ympäristössä osana toimintakulttuuria.
Kiinnostuitko koulutuksesta?
Jos haluat lisätietoa aiheesta Psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten tukeminen, klikkaa alta ja täytä yhteydenottolomake. Kysymyksesi lähetetään suoraan koulutuksen järjestäjälle.Seuraavat toteutukset
Kohderyhmä
Kasvatus-, opetus- ja sosiaalialan ammattilaiset.
Aikataulu
OSA 1: AMMATTILAISEN SEKÄ LASTEN JA NUORTEN MIELENTERVEYSTAIDOT
Päivä 1: Ammattilaisen omat mielenterveystaidot: Anne-Mari Kuusimäki
- Arvot, tunteet ja joustavat mielentaidot ammatillisen itsetuntemuksen perustana.
- Tutkittua tietoa hermostosta: aivojen rauhoittaminen ja kanssasäätely
- Tietoisuus omien tulkintojen ja puheen vaikutuksesta vuorovaikutukseen
- Päivän opitun hyödyntäminen tapausesimerkin kautta. Työskentelyssä mallinnetaan ratkaisukeskeistä valmentavaa menetelmää
Välitehtävä: Aloitetaan mielenhyvinvoinnin suunnitelma (lapset/nuoret+oma hyvinvointi)
Päivä 2: Lapsen mielenterveystaitojen vahvistaminen ja psyykkisen oireilun kohtaaminen: Marjo Lillman
- Tutkimustietoa mielen hyvinvoinnin taustatekijöistä
- Psyykkisen oireilun kohtaaminen: tyypillisimmät mielenterveyden häiriöt ja kehitykselliset taustavaikuttajat
- Ympäristön ja kiintymyssuhteen merkitys säätelytaitojen kehittymisessä. Biopsykososiaalisen mallin esittely ja Dialektiikka.
- Päivän opittua hyödynnetään tapausesimerkin kautta. Työskentelyssä mallinnetaan tarkkaa analyysiä (ketju ja ratkaisu) ja pohditaan käyttäytymisen funktiota?
Välitehtävä: koulutuspäivän teemojen kollegiaalinen reflektointi omassa työyhteisössä
OSA 2. KEHITYKSELLISET TAUSTAVAIKUTTAJAT SEKÄ VAHVISTAVA VUOROVAIKUTUS
Päivä 3: Neuropsykiatriset oireyhtymät psyykkisen oireilun taustalla: Anne-Mari Kuusimäki ja kokemusasiantuntijakouluttaja Miisa Liikka
- Aivojen ja hermoston toiminta
- Itsesäätelyn, impulssikontrollin ja toiminnanohjauksen taitojen vahvistaminen
- Turvallisuudentunne ryhmässä
- Työn rajaaminen ja kollegiaalinen tuki
- Kokemusasiantuntijan puheenvuoro sekä ryhmätyöskentely case- esimerkin kautta
Päivä 4: Vahva ja vahvistava vuorovaikutus: Marjo Lillma
- Taitavan käyttäytymisen vahvistaminen: Voimakkaat tunteet, välttelykäyttäytyminen ja viisaan mielen taidot
- Mielenterveystaitojen pitkäjänteinen vahvistaminen: Tehokas vuorovaikutus ja hyväksyntää lisäävät taidot
- Opitun hyödyntäminen: työskennellään tapausesimerkin kautta huomioiden ikäkaudelle tyypillinen itsesäätelyn kehittyminen ja kehitykselliset perustarpeet.
Kollegiaalinen keskustelu ja reflektio omassa työyhteisössä: mitä tukimuotoja löytyy toimintaympäristön sisältä ja ulkopuolelta
OSA 3. ARJEN HAASTEET JA KÄYTÄNNÖN TUKI
Sisältää ennakkotyöskentelyä (oman oppilastapausesimerkin valmistelu ja mielenhyvinvoinnin tuen suunnitelman viimeistely), etäkoulutustapaaminen (2h) sekä yksi lähipäivä. Etäkoulutustapaamisessa valmistaudutaan casetyöskentelyyn ja ohjataan mielenhyvinvoinnin suunnitelman viimeistelyä.
Päivä 5: Tapaustyöskentely ja yhteenveto mielenhyvinvoinnin vahvistamiseksi: Anne-Mari Kuusimäki ja Marjo Lillman yhdessä
Koulutuspäivän teemana on osallistava ja toiminnallinen työskentely osallistujien oppilastapausesimerkkien äärellä. Päivän aikana sovelletaan koulutuksen sisältöjä tapausesimerkkeihin ja perehdytään arjen haasteellisiin tilanteisiin hyödyntämällä valmentavan työotteen menetelmiä. Päivässä käydään myös läpi osallistujien mielenhyvinvoinnin suunnitelmia ja käytännön toteutuksia niin lasten ja nuorten kuin ammattilaisen oman hyvinvoinnin osalta. Lisäksi vedetään yhteen opittua ja koulutuksen antia oman ja koko työyhteisön näkökulmasta.
Kouluttaja
Anne-Mari Kuusimäki KT, on luokan- ja aineenopettaja, neuropsykiatrinen valmentaja, ratkaisukeskeinen yksilö- ja ryhmävalmentaja sekä kognitiivisen käyttäytymisterapian opiskelija.
Marjo Lillman on tunnekeskeinen toimintaterapeutti, kognitiivinen lyhytterapeutti ja psykoterapeuttikoulutettava (KKT).
Miisa Liikka
Kokemusasiantuntijakouluttaja, päihde- ja mielenterveystyön ohjaaja, Aseman lasten projektityö, nuorten rikos- ja konfliktityö, Ripa-hanke.
Kustannukset
890 €
Ota yhteyttä
ETELÄ-KARJALAN KESÄYLIOPISTO – OPPIMISEN ILOA YMPÄRI VUODEN
Etelä-Karjalan kesäyliopisto järjestää avointa korkeakouluopetusta, työelämälähtöisiä koulutuksia opetus- ja varhaiskasvatusalalla sekä sosiaali-, terveys-, hallinnon ja työelämän aloilla. Tule vahvistamaan ammatillista osaamistasi, hakemaan vauhtia ura- ja palkkakehitykseen tai pohjustamaan ammatinvaihtoa. Haluathan tarjota myös omalla alueellasi laadukasta korkeakoulutusta ja alueen elinkeinoelämälle työkaluja...
Lue lisää kouluttajasta Etelä-Karjalan kesäyliopisto ja katso koulutustarjonta täältä