Laatu- ja kehityspäällikkökoulutus, EOQ
Hanki ammattitaitoa laatu- ja kehityspäällikön tehtävään! Laatu- ja kehitysammattilainen on ennen kaikkea liiketoiminnan kehittäjä, joka toimii laatujärjestelmän kautta koko organisaation hyväksi.
Laatu- ja kehityspäällikkökoulutus on laadun ja kehittämisen ammattilaisille suunniteltu käytännönläheinen ja kokonaisvaltainen koulutus.
Laatu- ja kehityspäällikkökoulutus, EOQ tarjoaa osallistujille erinomaisen kokonaiskuvan laadunhallinnasta erityyppisissä organisaatioissa. Se valmentaa osallistujia toimimaan organisaatioissaan laadun ja kehittämisen asiantuntijoina ja kouluttajina. Koulutuksen sisältö vastaa European Organisation for Quality (EOQ) vaatimuksia ja koulutuksen jälkeen tehtävän erillisen kokeen läpäisy oikeuttaa hakemaan EOQ:n Quality Manager -henkilösertifikaattia.
Laatu- ja kehityspäällikkövalmennuksesta erinomaiset verkostot ja opit – kouluttaja kertoo vinkit valmennukseen, lue lisää!
"Osaamisen kehittämisen hyödyt jo viisinumeroisia summia." ?? Harvima Pasi aloitti Laatu- ja kehityspäällikkökoulutuksen maaliskuussa 2021 ja syyskuun puoleen väliin mennessä todistus oli jo kädessä. Lue Pasin kokemus kehittämismatkasta!
Ohjelma koostuu kuudesta lähi-/etäopetusjaksosta, ennakkotehtävästä sekä jaksojen välissä tehtävistä välitehtävistä. Koulutuksen EFQM -osuus vastaa EFQM-mallin perusteet -koulutusta, joten osallistuja saa koulutuksen päätteeksi kaksi todistusta (todistuksen Laatu- ja kehityspäällikkökoulutuksesta ja EFQM-mallin perusteet -koulutuksesta).
Koulutus antaa sinulle hyvän osaamisen siihen, miten organisaation tuotteiden ja palveluiden laatua sekä organisaation toimintatapoja voidaan kehittää, kun tavoitteena on aikaansaada parempi tulos.
Jaksojen teemat:
- jakso: Johda laadun tuottamista
- jakso: Kokonaisvaltainen organisaation arviointi ja asiakaslähtöiset prosessit
- jakso: Laadun toteuttamisen ja seurannan välineet
- jakso: Vaikuttava kehittämiskulttuuri
- jakso: Ihmiset jatkuvan parantamisen toteuttajina
- jakso: Tuloksellinen kehittäminen
Katso mitä aiemmin koulutukseen osallistuneet ovat kertoneet siitä, miksi osallistuivat ja mitä ovat saaneet koulutuksesta.
UUTUUS! Early Bird -etu
Olemme lanseeranneet aikaisen ilmoittautujan Early Bird -edun. Saat 300 euron edun Laatu- ja kehityspäällikkökoulutuksesta, kun ilmoittaudut järjestämäämme koulutukseeen 2 kk ennen tilaisuutta. Tutustu etuun »
Seuraavat toteutukset
Sisältö
Koulutuksessa opit
- Laajan laadun ja toiminnan kehittämisen osaamisen ja kokonaiskuvan mm. menetelmistä ja työkaluista ja kuinka niitä sovelletaan käytäntöön
- Uudistamaan organisaation toimintatapoja
- Keinoja ja johtamistaitoja organisaation ja johdon mukaan saamiseen toiminnan kehittämisessä
- Toimimaan sisäisenä laadun ja kehittämisen asiantuntijana kaikille organisaation tasoille sekä kouluttamaan laatujohtamiseen ja muihin johtamisjärjestelmiin liittyviä asioita
- Yhdistämään ja integroimaan johtamisen eri standardeja sekä muita sisäisiä ja ulkoisia johtamismalleja, kuten
- ISO 9000-sarjan standardit, EFQM ja CAF Excellence -mallit, Six Sigma, BSC
- Edistämään johtamisjärjestelmän ymmärrystä ja kehittämistä organisaatiossasi, kuten
- fasilitointi- ja ryhmämenetelmät, ihmisten johtaminen kehitysprojekteissa
- Ihmiset jatkuvan parantamisen toteuttajana, kuten
- Vuorovaikutustaidot, itsetuntemus,Peili-analyysi, Pilari-malli
- Yleisimmät kansainväliset viitekehykset toiminnan kehittämiseen ja prosessijohtamisen perusteisiin, kuten
- TQM, Lean, Demingin ja Juranin laatufilosofiat, PDCA
- Analysoimaan ja arvioimaan laatuun ja asiakassuhteisiin liittyvää dataa sekä raportoimaan tuloksia organisaation sisällä, kuten
- Kanon-malli, Garvinin laadun ulottuvuudet, SERVQUAL, asiakastiedon keruu- ja analysointimenetelmät, QFD, auditointi, ISO 19011, ISO 10005
- Kehittämään laatujohtamisen järjestelmää kestävän kehityksen mukaisesti, kuten
- ISO 14001, ISO 45001
- Tärkeimmät laadun työkalut, kuten
- 7QC, 7MP, DoE, SPC, MSA, laatutarina, 8D, DMAIC, DMADV
Pääset osaksi kattavaa laatuammattilaisten verkostoa, joka koostuu mm. opiskelijakollegoista ja kouluttajista. Se mahdollistaa jatkossakin ajatusten ja kokemusten vaihdon ja benchmarkingin.
Sisältö & aikatauluTulevien koulutuksien päivämäärät.
Kevät 2023 koulutus
1.jakso
- 21.3. klo 9.00 - 17.00 (lähi)
- 22.3. klo 8.30 - 16.30 (lähi)
- 30.3. klo 12.45 - 16.30 (etä)
- 31.3. klo 8.30 - 12.00 (etä)
2.jakso
- 19.4. klo 12.45 - 16.30 (etä)
- 20.4. klo 8.30-12.00 (etä)
- 4.5. klo 8.30 - 16.30 (etä)
3.jakso
- 23.5. klo 8.30 - 16.30 (lähi)
- 24.5. klo 8.30 - 16.30 (lähi)
4.jakso
- 6.6. klo 12.45 - 16.30 (etä)
- 7.6. klo 8.30 - 12.00 (etä)
- 15.6. klo 12.45 - 16.30 (etä)
- 16.6. klo 8.30 - 12.00 (etä)
5.jakso
- 30.8. klo 8.30 - 16.30 (lähi)
- 31.8. klo 8.30 - 16.30 (lähi)
6.jakso
- 26.9. klo 8.30 - 16.30 (lähi)
- 27.9 klo 8.30 - 15.30 (lähi)
Syksy 2023 koulutus
1.jakso
- 10.10. klo 9.00 - 17.00 (lähi)
- 11.10. klo 8.30 - 16.30 (lähi)
- 26.10. klo 12.45 - 16.30 (etä)
- 27.10. klo 8.30 - 12.00 (etä)
2.jakso
- 2.11. klo 8.30 - 16.30 (etä)
- 16.11. klo 12.45 - 16.30 (etä)
- 17.11. klo 8.30 - 12.00 (etä)
3.jakso
- 29.11. klo 8.30 - 16.30 (lähi)
- 30.11. klo 8.30 - 16.30 (lähi)
4.jakso
- 13.12. klo 12.45 - 16.30 (etä)
- 14.12. klo 8.30 - 12.00 (etä)
- 17.1. klo 12.45 - 16.30 (etä)
- 18.1. klo 8.30 - 16.30 (etä)
5.jakso
- 7.2. klo 8.30 - 16.30 (lähi)
- 8.2. klo 8.30 - 16.30 (lähi)
6.jakso
- 6.3. klo 8.30 - 16.30 (lähi)
- 7.3 klo 8.30 - 15.30 (lähi)
- jakso: Johda laadun tuottamista
- Ennakkotehtävä
- Organisaatio, laatujohtaminen ja laadun prosessit
- Strateginen johtaminen ja toiminnan suunnittelu
- Riskienhallinta
- ISO-standardit, auditointiprosessi ja johdon katselmointi johtamisen ja oppimisen välineenä
- Etäopiskelu (8 h)
- jakso: Kokonaisvaltainen organisaation arviointi ja asiakaslähtöiset prosessit
- EFQM-mallin perusteet
- Asiakastarpeista prosessien, palveluiden ja tuotteiden suunnitteluun
- Asiakasajattelu laadun ytimessä
- Etäopiskelu (10 h)
- jakso: Laadun toteuttamisen ja seurannan välineet
- Prosessien suorituskyvyn mittaaminen
- Arvovirtakuvaus ja muut lean -työkalut
- Prosessien johtaminen
- Laadunhallinta ja systemaattinen havainnointi
- Johtopäätösten tekeminen numerodatasta
- Etäopiskelu (12 h)
4. jakso: Vaikuttava kehittämiskulttuuri
- Asiakastyytyväisyyden ja -kokemuksen mittaus
- Vuorovaikutustaidot osana ammattitaitoa
- Organisaatio- ja laatukulttuuri sekä jatkuva parantaminen
- Laatupäällikön rooli osaamisen kehittämisessä
- Muutosjohtaminen
- Etäopiskelu
5. jakso: Ihmiset jatkuvan parantamisen toteuttajina
- Ongelmanratkaisun ja jatkuvan parantamisen menetelmät osa 1
- Ihmisten johtaminen ja erilaisuus voimavarana
- Motivaatiotekijät ja ryhmädynamiikka
- Vuorovaikutustyylit
- Etäopiskelu
6. jakso: Tuloksellinen kehittäminen
- Ongelmanratkaisun ja jatkuvan parantamisen menetelmät
- Päätöksenteko ja kehittämistoimenpiteiden tuloksellisuus
- Laatupäällikön ammatillisuuden osoittaminen ja jatkuva kehittyminen
- Stressi haastaa laadullisen ajattelun – luovuus liikkeelle
- Kertaus
Jokaisen jakson välillä tehdään erilaisia välitehtäviä, jotka vahvistavat lähijaksolla opittua tai ennakoivat seuraavan jakson sisältöä.
Kokonaistuntimäärä 160h
MateriaalitOppimismateriaali jaetaan osallistujille verkko-oppimisympäristössä.
Koulutuspaikka & toteutustapaExcellence Finlandin etäyhteydellä järjestettävät koulutukset toteutetaan osallistujille maksuttomilla ohjelmilla (Teams, Zoom). Osallistujat saavat tiedon käytettävästä ohjelmasta sekä linkin koulutukseen tervetuloviestin yhteydessä.
Lähikoulutukset järjestämme Excellence Finlandin tiloissa:
Excellence Finland
Keilaranta 8
02150 Espoo
Koulutus sopii sekä tuleville ja aloitteleville että jo pidempään laatu- ja kehitystehtävissä työskennelleille, jotka tarvitsevat uusinta osaamista ja laaja-alaisesti haltuunsa laatutyön ulottuvuudet.
Koulutus antaa sinulle hyvän osaamisen siihen, miten organisaation toiminnan ja sen eri osa-alueiden laatua voidaan kehittää, kun tavoitteena on aikaansaada parempi tulos.
Laatu -ja kehityspäällikkökoulutus järjestetään myös tarpeen mukaan räätälöitynä yhdelle organisaatiolle tai esimerkiksi saman verkoston useammalle yritykselle.
Koulutusryhmän koko on enintään 20 henkilöä, jotta sisältöä voidaan painottaa osallistujien tarpeiden mukaisesti.
KouluttajatKouluttujina toimivat mm. Petri Lehtipuu, Anja Aatsinki, Niina Suuronen, Jari Ojasti, Mira Kivistö, Jaakko Laurikainen, Ina Virkki-Ukeleghe, Marjo-Riitta Ristikangas, Päivi Heikinheimo ja Pirjo Ahonen
Palautteita"Valmennus oli kokonaisvaltainen ja antoi hyvän kuvan laadunhallinnasta ja -johtamisesta. Sisällössä oli sopivasti kaikkea ja se antoi aiheita, joihin on helppo perehtyä tarkemmin. Pidin valmennuksen käytännönläheisyydestä ja ryhmä- ja parityöskentelyistä luennoinnin lomassa."
"Paras koulutus ikinä! Olen kasvanut todella paljon ammattilaisena. Perspektiivini asioihin on laajentunut ja monipuolistunut. Olen saanut perhtyä kokonaisuuksiin, mutta myös saanut aivan käytännön työkaluja. Suosittelen antaumuksella kaikille kiinnostuneille!"
"Paljon oli hyviä, suoraan käytäntöön vietäviä asioita, sitten oli vain otsikkotasolla olleita ja niin on mielestäni hyvä. Laatu on laaja käsite, on parempi syventyä joihinkin olennaisempiin asiakokonaisuuksiin tarkemmin kuin kaikkiin vain pintatasolla ja tätä kannattaa miettiä jatkossakin enemmän, erityisesti mittauksesta olisi saanut ihan loistavia käytännön esimerkkejä, joiden kautta mittausta olisi voitu tehdä."
"Valmennus oli todella kattava ja mielestäni oli hyvä, että meitä oli useilta eri aloilta, jolloin saatiin erilaisia näkemyksiä eikä ryhmä ollut homogeeninen. Kouluttajat olivat ammattitaitoisia ja kiinnostavia."
"Erinomainen kokonaisuus, varsinkin kun laatuasiat ovat uusia. Asiat opetettiin todella hyvin, luokassa oli mukava, luonteva ja avoin ilmapiiri jossa pystyi esittämään "tyhmiäkin" kysymyksiä."
PeruutusehdotIlmoittautuminen on sitova. Myöhemmin kuin 14 vrk ennen koulutusta tehdyistä peruutuksista perimme 50 % osuuden koulutuksen hinnasta. Jos varattu paikka jätetään peruuttamatta, veloitamme koko hinnan. Jos olet estynyt osallistumasta, organisaatiosi voi vaihtaa osallistujaa kuluitta ilmoittamalla siitä Excellence Finlandille ennen koulutuksen alkua.
YhteystiedotMikäli organisaatiostasi on osallistujia vähintään kolme, pyydä ryhmätarjous!
Leena Huotari
050 5513 663
leena.huotari@excellencefinland.fi
Laatu- ja kehityspäällikkökoulutuksen pohjalta on mahdollista hakea EOQ Quality Manager sertifikaattia. Sertifikaatti on vahva osoitus haltijansa ammatillisesta pätevyydestä ja se on laajasti tunnettu koko Euroopassa. EOQ on myöntänyt yli 100 000 sertifikaattia vuodesta 1995 alkaen.
EOQ, European Organization for Quality on määritellyt Quality Manager -osaamisvaatimukset ja kehittänyt sertifiointimenettelyn. Suomessa EOQ:n edustajana sertifiointiasioissa toimii SLY Sertifiointi, joka on Suomen Laatuyhdistyksen erillinen yksikkö.
Lisätietoa sertifioinnista saat Excellence Finlandin kotisivujen ”HENKILÖSERTIFIOINTI” -osiosta, Laatu- ja kehityspäällikkökoulutuksen aineistoon kuuluvasta Quality Manager -oppaasta sekä sertifiointipalveluistamme vastaavalta Heikki Niemeltä (heikki.niemi@excellencefinland.fi)
EOQ-henkilösertifikaatti ei sisälly Laatu- ja kehityspäällikkökoulutuksen hintaan.
LKP alumniLKP Alumni on Excellence Finlandin laatu- ja kehityspäällikkökoulutuksen käyneille henkilöille tarkoitettu jatkokehittymisen foorumi ja verkottumiskanava. Laatu- ja kehityspäällikkökoulutuksen käyneitä on Suomessa jo noin 2 000.
- Pidämme yllä koulutuksen käyneiden ajantasaista tietoa laatuasioista ja laatukentän muutoksista
- Toimimme koulutuksen käyneiden jatkokehittymisen foorumina ja verkostoitumisen apuna
- LKP alumnin toteutamme vuosittain. Tilaisuuksien aiheet ovat lähellä laatu- ja kehityspäälliköiden käytännön työtä ja niissä pyritään myös esittelemään uusia tuulia käytännönläheisesti.
Kustannukset
Yhteydenottopyyntö
Excellence Finland Facebookissa
Excellence Finland Twitterissä
Arvioinnit
Keskiarvo: 5
Kouluttajat ovat innostavia ja asiantuntevia ja käytännön esimerkkien kautta saa tarttumapintaa tosielämään.
Laatukeskuksen ja koulutuksen ilmapiiri aina hyvä ja koulutuskokonaisuus oli hyvä ja tasapainoinen.

Excellence Finland auttaa organisaatiotanne kehittymisen polulla – aina erinomaisuuteen asti
Vain toimintaa jatkuvasti kehittämällä voi parantaa kilpailukykyä ja tuloksia kestävästi. Asiakastyytyväisyys ja tuloksellisuus varmistetaan tasalaatuisilla ja toimivilla prosesseilla. Sujuva toiminta motivoi myös työntekijöitä. Excellence Finland on mukana organisaatioiden toiminnan ja johtamisen laadun jatkuvassa kehittämisessä. Excellence Finlandin sydämessä on voittoa tavoittelematon yhdistys,...
Lue lisää kouluttajasta Excellence Finland ja katso koulutustarjonta täältä