Täydennyskoulutusta mediasuunnittelijalle

Täydennyskoulutusta mediasuunnittelijalle, Uraopas

Mediasuunnittelija työskentelee useimmiten mainos- ja mediatoimistoissa vastaten omien asiakkaidensa kokonaispalvelusta. Mediasuunnittelijan työtehtävät koostuvat esimerkiksi kampanjoiden suunnittelusta, kohderyhmien analysoinnista ja mainosvälineiden (esimerkiksi tv, sanomalehdet, suoramarkkinointikanavat, ulkomainonta) vertailusta. Mediasuunnittelijan tulee hallita mediakenttä ja tuntea eri mainosvälineet. Mediasuunnittelijan ammatissa tarvitaan ammattikohtaisten taitojen lisäksi mm. neuvottelutaitoja ja yhteistyökykyä.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi mediasuunnittelijalle

Mediasuunnittelijan luova mielikuvitus ja analysointitaidot ovat hänen tärkeimpiä valttikorttejaan. Digitaalisen markkinoinnin, somen sekä webanalytiikan lisäksi mediasuunnittelijan on hyvä hallita visuaalisten työkalujen sujuva käyttötaito.

Mediasuunnittelija vastaa omien asiakkaidensa kokonaispalvelusta, joten asiakaslähtöisyys on tärkeä työn periaate. Monet tietävät hyvät asiakaspalvelun yleiset periaatteet, mutta täydennyskoulutuksella voit todella kehittyä taitavaksi ihmistuntijaksi, mikä auttaa tuomaan omat ja asiakkaasi näkemykset yhteen. Liikesuhteet ovat loppujen lopuksi ihmisten välisiä suhteita, joten asiantunteva palvelu voi olla se tekijä, mikä saa tyytyväiset asiakkaat palaamaan luoksesi.

Webanalytiikkaohjelmien lisäksi käytät tietokoneen muitakin ominaisuuksia. Hyvät tietokoneen peruskäyttötaidot ovat tarpeellisia. Monissa ammateissa tarvitaan Microsoft Officen työkalujen käyttötaitoja. Erityisesti Excel, Word ja Powerpoint on hyvä hallita. Työyhteisöissä jaetaan tiedostoja Outlookissa, Sharepointissa ja pilvipalvelimissa. Katso tarjolla olevat pilvityökalujen koulutukset!

Ajattele, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Jos työpaikallasi on osaamisen kehittämispolitiikka, sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Voit aloittaa sopivan koulutuksen etsimisen pohtimalla mahdollisia aukkoja omassa tietämyksessäsi ja millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Voit myös kysyä esimieheltäsi tai kollegoiltasi vinkkejä koulutuksista, jotka voisivat sopia sinulle.

Tulevaisuuden näkymät

Mediasuunnittelu työllistää mainostoimistoissa, mediatoimistoissa sekä muissa markkinointiviestintää suunnittelevissa ja toteuttavissa toimistoissa. Työpaikkoja on eniten tarjolla pääkaupunkiseudulla.

Mainostoimistot ja muut markkinointiviestintää tekevät yritykset rekrytoivat tarpeen mukaan. Työpaikoista on kova kilpailu, ja työntekijöistä on yleisesti ottaen ylitarjontaa koko maassa. Mainonnan ja markkinoinnin tehtävät houkuttelevat uusia tulijoita, joita valmistuu oppilaitoksista enemmän kuin alalla on työpaikkoja tarjolla. Työllistymistä helpottaa koulutus, työkokemus sekä ansioituneisuus alalla.

Liittyvät ammatit: Web-analyytikko, Graafinen suunnittelija, Digimarkkinoinnin asiantuntija

Lähteet: ammattinetti.fi