Tunnetko itsesi huijariksi töissä?

Vaikka olisitkin kuin ihmeen kaupalla onnistunut huijaamaan niin rekrytoijaa, pomoasi kuin työkavereitasi, on ehkä kuitenkin todennäköisempää, että olet pätevä siinä, mitä teet. Tunnista ja päihitä huijarisyndrooman oireet!

Huijarisyndrooma

Tuntuuko sinusta, että olet saanut työpaikkasi kuin taivaanlahjana sen sijaan, että olisit todella ansainnut sen? Olet jollain tavalla suurennellut osaamistasi ja saanut työpaikan sen turvin? Odotat kämmenet hioten hetkeä, jolloin kollegoille paljastuu "totuus".

Et ole yksin! Tutkimukset osoittavat, että jopa 70% ihmisistä potee niin sanottua huijarisyndroomaa joskus elämässään. Kokosimme 5 vinkkiä, jotka auttavat sinua pääsemään eroon negatiivisista ajatuksista!

Miten tiedät potevasi huijarisyndroomaa?

Onko vastauksesi "Kyllä" johonkin seuraavista väittämistä? Se voi tarkoittaa, että sinua piinaa huijarisyndrooma.

• Pidät onnistumisiasi tuurina tai sattumana.
  • Olet huolissasi, että muut huomaavat, ettet ole työpaikkasi tai roolisi arvoinen.
  • Koet, että olet huijannut muita uskomaan, että olet parempi kuin oikeasti oletkaan.
  • Sinusta tuntuu, että toiset liioittelevat menestystäsi tai onnistumisiasi.
  • Pelkäät päätöksentekoa, ettet vain tekisi vääriä päätöksiä ja näin ollen "epäpätevyytesi" tulisi huomatuksi.

5 vinkkiä, joilla parannat itsesi huijarisyndroomasta

1. Hyväksy, että sinulla on ollut ainakin hieman osaa omiin onnistumisiisi

Tuuria? Osuva ajoitus? Sattumaa? Ehkä joskus, mutta jos toistuvasti menestyt tekemisissäsi, on aika ymmärtää ja hyväksyä, että yhteinen tekijä onnistumisissa on itse asiassa sinä itse. On paljon ihmisiä, jotka samoin edellytyksin eivät olleet edes puoliksi yhtä hyviä kuin sinä.

Onko kuinka todennäköistä, että olisit onnistunut huijaamaan niin rekrytoijaa, esimiestäsi kuin työtovereitasi siitä, että olet tarpeeksi hyvä tähän työhön?

2. Kokoa saamasi positiivinen palaute saatavillesi

Huonoina päivinä saattaa kaivata pientä tsemppausta, ettei joutuisi "olen-huijari-ja-epäpätevä-työntekijä" -kierteeseen. Siksi huijarisyndroomasta kärsivän voi olla hyvä aloittaa keräämään yhteen kaikki se positiivinen palaute, jota on eri muodoissa omalle kohdalle osunut. Palautteet voi kerätä esimerkiksi sähköpostikansioon, Word-dokumenttiin tai vaikka päiväkirjaan. Pointti on, että palaute on helposti saatavilla sitä tarvitessasi.

3. Sano se ääneen!

Kenties huonoin puoli huijarisyndroomassa on se, että siitä kärsivä kokee olevansa aivan yksin asian kanssa. Jos kuitenkin uskaltaudut nostamaan asian esiin jonkun kanssa, tulet varmasti saamaan suuren helpotuksen - ja todennäköisesti myös mojovat naurut päin naamaa. Voi toisaalta olla, että keskustelutoverisi kokee samanlaisia tunteita ja asiasta keskustelemalla saatte molemmat objektiivisemman näkökannan omiin kykyihinne ja suorituksiinne. Tämän vinkin kanssa et siis voi mennä vikaan!

4. Uskalla tehdä päätöksiä ja uskalla epäonnistua

Fakta on, että päätöksen tekemättä jättäminen ei yleensä ole niin turvallista kuin voisi luulla, vaan pikemminkin päinvastoin, sillä olet juuttunut ahdistavaan tilanteeseen ja unohtanut mahdollisuutesi kehittyä. Rohkea päätös johtaa sinut tuloksesta riippumatta ainakin eteenpäin! "Uskalla voittaa" ja "virheistä oppii." Kliseistä? Jep. Helpommin sanottu kuin tehty? Ei.

5. Tunnusta, jos et tiedä jotain

Jotta et todella muuttuisi huijariksi, tulee sinun uskaltaa myöntää, kun et tiedä vastauksia esitettyihin kysymyksiin tai ongelmatilanteisiin. Tuo esille, mitä tiedät varmuudella, ja muun asian osalta voit sanoa, että otat selvää. Arvaaminen tai luuloihin perustuva vastaaminen voi johtaa siihen, että sinua pidetään epäluotettavana. Uskalla olla väärässä, mutta muista myös olla rehellinen siitä, mitä et tiedä!

Tunnetko itsesi edelleen huijariksi?

Koulutuksen tuoma varmuus voi osaltaan auttaa huijarisyndrooman selättämisessä. Voit aloittaa etsimällä täydennyskoulutusta omalta alaltasi. Apua voi saada myös esimerkiksi henkilökohtaisen kehittymisen koulutuksista tai hyvinvointialan koulutuksista.