Merkonomikoulutus

Merkonomikoulutuksesta hyvät eväät tulevaisuuteen!

Oletko jo liiketoiminnan alan tehtävissä, mutta sinulta puuttuu alan tutkinto? Tai oletko vaihtamassa alaa ja haluat pätevöittää itseäsi? Merkonomin tutkinto antaa sinulle työelämän arvostaman virallisen todistuksen osaamisestasi. Tutustu merkonomikoulutuksiin!

Merkonomin koulutukset aikuisille

Merkonomiksi valmistuu liiketoiminnan perustutkinnosta, joka on toisen asteen ammatillinen tutkinto. Merkonomitutkinnon voi suorittaa oman työn ohessa monimuoto-opintoina,  verkko-opintoina, oppisopimuksella tai päiväryhmän kanssa. Voit valita opiskelumuodon työ- tai elämäntilanteesi mukaan.

Liiketoiminnan perustutkinto sopii sinulle, joka jo työskentelet tai haluat siirtyä alalle:

• myynnin tai markkinoinnin työtehtävissä
  • kaupan alan työtehtävissä
  • taloushallinnon työtehtävissä
  • toimistotyössä
  • yrittäjänä.

Laaja-alaisen merkonomin tutkinnon avulla voit sijoittua esimerkiksi asiakaspalvelun, markkinoinnin, taloushallinnon, toimistopalveluiden, rahoitus- ja vakuutusalan tai tietohallinnon työtehtäviin. Merkonomikoulutus tukee omia työtehtäviäsi valituissa tutkinnon osissa eri elinkeinoelämän aloilla. Lisäksi tutkinto antaa sinulle perusvalmiudet toimia yrittäjänä.

Merkonomin tutkintoon sisältyy lähiopiskelua, opiskelua verkossa sekä oppimista omissa työtehtävissä. Tutkinto antaa sinulle työelämän arvostaman virallisen todistuksen osaamisestasi.

Merkonomitutkinnon muodostuminen

Liiketoiminnan perustutkinnon laajuus on 180 osaamispistettä. Tutkinto muodostuu ammatillisista tutkinnon osista (145 osaamispistettä) ja yhteisistä tutkinnon osista (35 osaamispistettä).

Tutkintoon sisältyy kolme pakollista tutkinnon osaa (55 osaamispistettä):

• Asiakaspalvelu
  • Tuloksellinen toiminta
  • Työyhteisössä toimiminen.

Valinnaisuus mahdollistaa erilaiset opintopolut, joissa voi painottua esimerkiksi:

• asiakaspalvelu, myynti ja palvelumuotoilu
  • kirjanpito, palkanlaskenta, laskutus ja reskontran hoitaminen
  • kirjastopalveluissa toimiminen
  • projektissa toimiminen ja tapahtumatuotanto
  • markkinointiviestintä ja sisällöntuotanto
  • henkilöstön tukipalvelut ja logistiikkapalvelut
  • finanssipalvelut ja asiakkuuksien hoitaminen
  • yritystoiminnan suunnittelu ja yrityksessä toimiminen.

Merkonomi työelämässä

Merkonomin tutkinto antaa sinulle valmiudet työskennellä asiakaspalvelun, myynnin tai taloushallinnon tehtävissä eri toimialoilla mm. teollisuuden tai kaupan ja muiden palvelualan yritysten markkinoinnissa, myynti- ja myynninedistämistehtävissä sekä toimisto- ja taloushallinnon erilaisissa töissä. Koulutus antaa hyvät valmiudet myös yrittäjänä toimimiseen.

Lähteet: Edupoli, Markkinointi-instituutti, Opintopolku, Suomen Yrittäjäopisto