Johtamisviestintä vastuullisuuden näkökulmasta – ESG & DEI
Koulutuspäivässä pureudutaan vastuullisuuden merkitykseen liiketoiminnassa ja sen integrointiin osaksi johtamisviestintää. Syvennymme ESG:n ja DEI:n rooliin nykypäivän viestinnässä. Miten johtajat voivat käsitellä DEI-teemoja avoimen ja tehokkaan viestinnän kautta?
Koulutuspäivä
Koulutuspäivässä pohdimme:
- Miten vastuullisuus linkittyy muutosjohtamiseen, viestintään, strategiaan ja arvoihin?
- Mitä tarkoittaa ESG ja DEI, ja mikä niiden merkitys on liiketoimintaan ja viestintään?
- Miten johtaa vastuullista viestintää?
Vastuullisuuden merkitys liiketoiminnalle kasvaa jatkuvasti ja siitä viestiminen voi luoda organisaatiolle kilpailuetua. Koulutuspäivän tavoitteena on antaa ymmärrystä vastuullisuudesta osana muutosjohtamista ja johtamisviestintää. Vastuullisuus määritellään ESG:n kautta. Pureudumme tarkemmin ”S”:ään eli sosiaaliseen vastuullisuuteen. Mitä sosiaalinen vastuullisuus tarkoittaa ja miten siitä voi tulla organisaationstrateginen kilpailuetu? Entä miten nostaa DEI (diversiteetti, tasa-arvo ja osallisuus) osaksi arkipäivän tekemistä ja viestinnän johtamista?
Koulutuksen aikataulu
9–10 Vastuullisuus osana muutosjohtamista, viestintää, strategiaa ja arvoja?
- Miten vastuullisuus linkittyy muutosjohtamiseen ja viestintään?
- Mikä on strategian ja arvojen merkitys vastuullisuudessa?
- Mikä ajaa vastuullisuutta: sanat, teot vai raportointi?
10–11 ESG ja DEI – Miten tehdä DEI:stä strateginen kilpailuetu organisaatiolle?
- Mitä tarkoittaa ESG entä DEI?
- Miten tehdä sosiaalisesta vastuullisuudesta ja DEIstä strateginen kilpailuetu organisaatiolle?
- Miten inklusiivinen johtaminen ja viestintä auttaa innovoinnissa?
11–12 Ennakkotehtävä/Harjoitus: DEI-johtamiscase
12–13 Lounas
13–14 Vastuullista viestintää vai vastuullisuusviestintää?
- Mitä eroa on vastuullisella viestinnällä ja vastuullisuusviestinnällä?
- Miten johtaa vastuullista viestintää?
- Miten vastuullinen viestintä liittyy organisaation maineeseen?
14–15 Mitä jokaisen johtajan pitäisi tietää DEI:stä? Pekka Ahola, kokemusasiantuntija, yrittäjä ja insinööri, EnviSafe
-
Pekka Aholan elämään hiipi mukaan Parkinsonin tauti vuonna 2017 hänen ollessa 36-vuotias. Pekka kertoo omakohtaisesti, mitä hyötyjä työtekijöiden monimuotoisuuden huomioimisesta ja inklusiivisesta johtamisesta on yritykselle sekä työyhteisölle. Mitkä ovat tärkeimmät tekijät onnistuneessa sosiaalisen vastuullisuuden huomioimisessa työpaikalla ja miten johdon viestintä tukee tätä tavoitetta?
Seuraavat toteutukset
Kohderyhmä
Kaikille aiheesta kiinnostuneille.
Aikataulu
klo 9–15
Koulutuspaikka
ProComin koulutustila / Online
Kouluttaja
Mari Haavisto, Sus+Com Agencyn perustaja ja toimitusjohtaja
Mari on Sus+Com Agencyn perustaja ja toimitusjohtaja. Sus+Com Agency on sosiaaliseen vastuullisuuteen, strategiseen media- ja viestintäosaamiseen, sekä yhteiskunnan ymmärtämiseen keskittynyt toimisto. Sus+Com Agencyn asiakkaisiin kuuluu niin isoja yrityksiä, julkisia toimijoita kuin järjestöjä ja yleishyödyllisiä organisaatioita. Yhteistä kaikelle tekemiselle on vaikuttavuus vastuullisten tekojen ja oikeanlaisen viestinnän kautta. Teemoiksi nousee useasti työntekijäkokemus, työnantajamielikuva, vastuullisuuden vaikuttavuudesta viestiminen, sosiaalisen vastuun muotoilu liiketoiminnaksi ja strateginen viestintä.
Mari on tehnyt pitkän uran journalistina mm. MTV:n uutisten politiikan toimittajana. Ennen Sus+Com Agencyn perustamista Mari työskenteli kymmenen vuotta eri johtotehtävissä media- ja viestintäalalla, esimerkiksi SuomiAreenan vastaavana tuottajana, Mediahubin sisältöliiketoimintajohtajana ja EK:n viestintä- ja vastuullisuusjohtajana.
Mari on työskennellyt usean vuoden ajan vastuullisuuskysymysten parissa ja työstänyt niin sosiaalisen vastuullisuuden teemoja yhteiskunnallisessa keskustelussa, kuin työelämän sosiaalista vastuullisuutta. Mari toimii parhaillaan Suomen World Visionin hallituksessa.
Mari on taaperon äiti ja rakastaa oleilua omalla pienellä mökillään.
VIERAILIJAPUHUJA
Pekka Ahola on insinööri, työturvallisuusalan yrittäjä sekä kokemusasiantuntija. Pekan elämään hiipii mukaan Parkinsonin tauti vuonna 2017 hänen ollessa 36-vuotias. Elämä muuttui, mutta positiivisuus jäi. Alkujärkytyksen jälkeen Pekka päätti suhtautua asioihin uudessa elämäntilanteessakin itselleen luontaisesti: ratkaisukeskeisesti. Sohvalle jääminen auttaisi kaikkein vähiten häntä itseään. Turha oli myöskään hävetä sairautta, jolle ei mitään mahda. Siksi hän päätti alusta alkaen puhua tilanteestaan avoimesti.
Sairastumisen aikaan Pekka työskenteli asiantuntijana ja esimiehenä ympäristöteknisessä suunnittelutoimistossa. Työkyvyn muuttuessa, oli helpotus huomata, ettei työnantaja kääntänyt selkäänsä. Pekka huomasi ilokseen, että yhden työntekijän sairastuminen vaikutti koko työyhteisöön – myönteisesti. Työpaikalla huomattiin, että kaveria ei jätetä. Mitä yrityksen johto sitten teki oikein? Miten esihenkilö ja työyhteisö tukivat tilanteessa? Mitä hyötyjä tilanteen empaattisesta huomioimisesta oli yritykselle sekä työyhteisölle? Muun muassa näihin kysymyksiin Pekka päätti alkaa antaa puheenvuoroissaan omakohtaiseen kokemukseen pohjautuvia vastauksia, koska huomasi, että tätä tietoa tarvitaan työyhteisöissä.
Kustannukset
Luokkahuonekoulutus (osallistuja paikan päällä)
495 eur jäsen / 655 eur ei-jäsen
Online-koulutus (osallistuja etäyhteydellä)
395 eur jäsen / 555 eur ei-jäsen
*hintoihin lisätään alv-osuus 24 %.
Ota yhteyttä
ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry
ProCom on yhteiskunnallisesti vaikuttava viestinnän ammattilaisten järjestö – verkosto, kehittäjä ja media. ProCom toimii jäsentensä osaamisen kehittäjänä, yhteistyöfoorumina ja alan vaikuttajana. Jäseninä on noin 2 600 viestinnän parissa työskentelevää ammattilaista – asiantuntijoita, viestintäpäälliköitä, viestintäjohtajia, viestintäalan yrittäjiä ja konsultteja, jotka työskentelevät...
Lue lisää kouluttajasta ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry ja katso koulutustarjonta täältä