Optikkokoulutus -aiheisista koulutuksista lisätietoa alla:

Optikko eli optometristi on näkemisen asiantuntija

Optikko eli optometristi on tiivistetysti näkemisen asiantuntija ja optometristin tutkinnon suorittanut henkilö. Yleisin paikka törmätä optikkoon on luonnollisesti silmälasiliike eli optikkoliike, jossa optikko tekee asiakkaille esimerkiksi näöntarkastuksia ja kirjoittaa silmälasimääräyksiä. Optikko taitaa myös silmälasien valmistuksen ja huoltamisen. Näöntarkastuksen saa suorittaa vain koulutuksen saanut optikko.

Optikko voi toimia näkemisen asiantuntijana myös työterveyshuollossa. Näihin tehtäviin optikolta edellytetään asiantuntijuuteen pätevöittävä lisäkoulutus. Piilolasien määrääminen ja sovittaminen sekä optisten erikoisapuvälineiden sovittaminen vaativat myös lisäkoulutuksen.

Optikko on laillistettu ammattihenkilö. Optikon ammatissa toimiminen edellyttää optikon tai optometristin tutkintoa. Suomessa sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston Valvira myöntää hakemuksesta laillistuksen ammattiin.

Mitä eroa on optikolla ja optometristilla?

Optometristi tarkoittaa laillistettua optikkoa, jolla on rajattuun lääkkeenmääräämiseen oikeuttava koulutus ja jolla on pätevyyttä suorittaa silmien terveystarkastuksia. Optikoilla ei ole rajattuun lääkkeenmääräämiseen oikeuttavaa koulutusta ja he toimivat yleensä yhdessä silmähoitoryhmän kanssa auttaakseen tarjoamaan monipuoliset näköhoitoratkaisuja.

Missä voi opiskella optikoksi ja kuinka kauan koulutus kestää?

Optikkokoulutuksen voi suorittaa ammattikorkeakoulussa.

Optikoksi voi opiskella ammattikorkeakoulussa optometrian koulutuksessa. Optikkokoulutus kestää noin kolme ja puoli vuotta ja on laajuudeltaan 210 opintopistettä.

Suomessa optometristiksi voi opiskella Helsingissä Metropolia-ammattikorkeakoulussa sekä Oulun ammattikorkeakoulussa.

Työelämäharjoittelu on olennainen osa optometrian ammattikorkeakoulututkintoa. Optometrian opiskelijoiden työharjoittelujaksot ovat noin neljän viikon mittaisia, ja työharjoittelujaksoja on kuudella lukukaudella. Työharjoittelun voi suorittaa esimerkiksi optikkoliikkeessä tai julkisessa tai yksityisessä terveydenhuollossa, kuten silmäsairaalassa.Lisäksi voit kysyä mahdollista optikko koulutusta oppisopimuksella.

Lähde: Ammattinetti