Videomarkkinointia Youtuben avulla

Youtube on Googlen omistama mainosrahoitteinen videopalvelu, joka on perustettu vuonna 2005. Videosta on viime vuosina tullut yksi suosituimmista tavoista viestiä ja markkinoida verkossa. Youtube on yksi eniten käytetyistä sosiaalisen median kanavista ja tälläkin hetkellä vuorokauden jokaisena minuuttina Youtubeen ladataan 70 tunnin edestä videomateriaalia. Videoita Youtubesta katsotaan 4 miljardia tuntia joka kuukausi! On siis selvää, että kanava on hyvin suosittu ja sieltä löytyy jokaiselle jotakin.

Vetoa kohderyhmän tunteisiin Youtuben avulla

Youtuben suuri käyttäjämäärä mahdollistaa markkinoinnin laajallekin kohderyhmälle. On selvää, että tänä päivänä moni yritys hyödyntää Youtuben palveluita markkinoinnissaan, eikä suotta. Video mahdollistaa tuotteen tai palvelun myymisen täysin erilaisella tavalla, kuin perinteinen markkinointi. Mitä enemmän ihmisten syitä ostaa on tutkittu, sitä selkeämmäksi on tullut, että tunteet ovat suurin tekijä ostopäätöksessä. Video on erittäin tehokas tapa vedota tunteisiin ja näin saada viesti välittymään. Kun panostetaan videoon, tulee muistaa myös panostaa siihen, että video saadaan kohdeyleisön eteen.

Youtube-markkinoinnin ja videoiden viisi etua

• Videon avulla on mahdollista välittää tunnetta täysin eri tavalla, kuin millään muulla sisällön muodolla. Videomainokset liikuttavat näkijäänsä huomattavasti enemmän kuin pelkät teksti- tai kuvamainokset.
  • Videon avulla viesti välittyy useammalla tasolla, jolloin viestin perille meneminen on tehokkaampaa. Video on hyvä lisä markkinointiin jo pelkästään siitä syystä, että ihmiset oppivat eri tavalla - toiset kuulemalla, toiset lukemalla, ja niin edelleen.
  • Markkinoija maksaa vain silloin, kun sisältöä oikeasti katsotaan. Vaikka YouTuben in-stream -videot, jotka pyörivät mainoksina varsinaisen videon päällä käynnistyvätkin automaattisesti, mainostajana et joudu maksamaan tästä mitään, ellei käyttäjä katso videotasi vähintään 30 sekunnin ajan.
  • Mainosten lisäksi videoiden avulla pystyt tekemään paljon muutakin. Videoiden avulla luot itsellesi oman Youtube-kanavan, keräät näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja jos videosi saavat paljon suosiota, saatat saada samalla paljon uusia seuraajia.
  • Youtube-videomainonta on suurta! Parasta digimarkkinoinnissa on sen mitattavuus ja kohdentaminen. Kaikki digimarkkinoinnin edut pätevät myös videoiden suhteen.

Youtuben maailma on siis suuri ja sen käyttäjillä on rajattomat mahdollisuudet toteuttaa itseään ja onnistua. YouTuben videomarkkinoinnin avulla saat videosi suuremman yleisön eteen ja pystyt kohdentamaan näkyvyytesi juuri haluamallesi yleisölle. Pystyt siis saavuttamaan enemmän ihmisiä tarkemmalla viestillä.

Lähteet: Suomen Digimarkkinointi Oy, Yle

Hakuehdotuksia