Kuinka sinusta voi tulla projektipäällikkö ja mitkä ovat hyvän projektipäällikön ominaisuudet?

Oletko kiinnostunut projektipäällikön tehtävistä? Tähän artikkeliin olemme keränneet tiiviin tietopaketin kaikille projektipäälliköiksi haluaville.

Tieto projektipäälliköksi ryhtymisestä ja työn vaatimuksista voi olla hämmentävää, hajanaista ja vaikeasti löydettävissä, eikä projektipäälliköksi ole yhtä yksinkertaista polkua. Tähän artikkeliin olemme keränneet tiiviin tietopaketin kaikille projektipäälliköiksi haluaville.

Kuinka tulla projektipäälliköksi?

Projektipäällikkönä sinulla on päävastuu projektin edistämisestä. Tämä kattaa niin budjetista, aikataulusta kuin projektin tavoitteiden saavuttamisesta huolehtimisen.

Projektipäälliköksi halutessasi sinulla tulee olla ammatillinen koulutus tai työkokemusta alalta, jolla haluat työskennellä. On myös tärkeää, että löydät itseäsi kiinnostavan toimialan, jossa haluat johtaa projektia. Sopiva ala voi löytyä esimerkiksi IT:stä tai viestinnästä.

Jos työskentelet jo yrityksessä, jonka sisällä haluat edetä projektipäällikön tehtäviin, on hyvä aloittaa tuomalla esiin motivaatiotasi ja projektinhallintataitojasi yrityksen sisällä. Voit jo nykyisessä tehtävässäsi pyrkiä näyttämään esimerkiksi kykysi ottaa vastuuta projekteista. Kannattaa inspiroitua omasta työympäristöstä ja pohtia, miten siitä missä on nyt voisi luontevasti edetä kohti projektipäällikön tehtäviä.

Onko nykyisellä työpaikallasi tarvetta projektipäällikölle? Kun olet työskennellyt samassa yrityksessä pitkään, on sinulle syntynyt hyvä käsitys yrityksen prosesseista ja osaat todennäköisesti tunnistaa myös yrityksen ongelmat helpommin. Hyvä ensiaskel on keskustella oman esimiehen kanssa ja ehdottaa aktiivisesti joitakin projekteja, jotka voisit ottaa vastuullesi.

Jos kuitenkin koet tarvitsevasi enemmän tietoa ennen projektipäällikön saappaisiin hyppäämistä, kannattaa tutustua monipuoliseen valikoimaan lyhyempiä projektinhallinnan koulutuksia, jotka valmistavat sinua projektipäällikön rooliin. Projektinhallinnan koulutuksesta voisi olla hyötyä esimerkiksi tilanteessa, jossa työskentelet viestinnän tehtävissä, mutta tarvitset lisää osaamista, jotta voit johtaa vaativampaa viestintäprojektia.

Mitä ominaisuuksia hyvä projektipäällikkö tarvitsee?

Jotta sinusta voi tulla hyvä projektipäällikkö on keskeistä, että tunnet hyvin itsesi ja omat käyttäytymismallisi. Itsensä ymmärtäminen auttaa sinua tiedostamaan paremmin omat vahvuutesi ja heikkoutesi. Projektipäällikkönä sinun tulee olla ongelmanratkaisija, joka pystyy pitämään monta rautaa tulessa samanaikaisesti. Stressinhallinta on siis erittäin tärkeä kyky projektipäälliköksi haluavalle. Järjestelmällisyys on yksi projektipäällikölle tärkeä ominaisuus ja se nousee työnantajilta kysyttäessä projektipäällikön tärkeimpien ominaisuuksien kärkeen.

Hyvä projektipäällikkö osaa lukea ryhmäänsä ja ymmärtää, että kaikki ryhmän jäsenet ovat yksilöllisiä ja erilaisia persoonia. Ryhmä, joka ei ole aikaisemmin työskennellyt yhdessä, tarvitsee toimiakseen aikaa ryhmäytyä ja hitsautua yhteen. Projektipäälliköllä tulee siis olla kattava ymmärrys johtamastaan ryhmästä, jotta hän kykenee tuomaan kaikkien jäsenten parhaat puolet esiin ja hyödyntämään niitä projektissa.

Viestintä on tärkeä osa hyvää projektinhallintaa ja projektipäällikön tulee kyetä luomaan viestinnän avulla ryhmän sisälle luottamuksellinen ja turvallinen ilmapiiri. Hyvä kommunikaatio on keskeistä projektin alusta alkaen, jotta väärinkäsitykset ja suuremmat konfliktit voidaan välttää.

Projektipäällikkönä toimiessasi et luultavasti ole koko yrityksen johtaja, joten liiallinen auktoriteettiaseman hyödyntäminen ei ole järkevää. Hyvän viestinnän merkitys korostuu entisestään, jotta pystyt ymmärtämään ryhmää ja ylläpitämään hyvää ilmapiiriä,  samalla motivoiden projektiryhmää ja viemään ryhmän jäseniä sekä projektia jatkuvasti eteenpäin.

Usein kysyttyä

• Hyvä projektipäällikkö on tehokas ja hyvä organisoimaan, osaa viestiä hyvin, kykenee tunnistamaan ja ratkaisemaan ongelmia sekä ennakoimaan riskejä, ymmärtää liiketoimintaympäristön, on avoin oppimaan uutta ja osaa motivoida tiimiä.

• Projektipäällikölle hyödyllisiä ominaisuuksia ovat tehokkuus, hyvät kommunikointitaidot, organisointikyky, ongelmanratkaisukyky sekä hyvät tiimityöskentelytaidot.

• Projektipäällikkö voi osallistua erilaisiin koulutusohjelmiin, jotka tähtäävät projektiosaamisen kehittämiseen. Saatavilla on myös erilaisia projektinhallinnan sertifikaattikoulutuksia.

Omaa osaamistaan voi kerryttää myös omatoimisesti tai osallistumalla alan webinaareihin.