Miten me-hengestä pidetään huolta työpaikalla?

Työyhteisön hyvä tiimihenki on jokaisen työntekijän vastuulla. Yksi ikävä kollega voi myrkyttää koko tiimin ilmapiirin. Hyvä yhteishenki heijastuu myös työn tuloksiin ja näkyy lopulta yrityksen tilillä. Työntekijät ovat myös tyytyväisempiä ja tekevät työnsä tunnollisemmin, kun yhteishenki on kohdillaan. Mutta miten työyhteisön me-hengestä pidetään huolta? Rakettitiedettä se ei ole, vaan pienet arkiset ja osittain itsestäänselvät asiat tulisi olla kunnossa.

Yhteiset pelisäännöt ovat kaiken perusta.

On tärkeää, että jokainen tietää omat tehtävänsä ja vastuualueensa. Ei ole hassumpi idea kirjoittaa pelisäännöt ylös ja jakaa kaikille työntekijöille tai ripustaa ne näkyvälle paikalle. Kun kaikki tietävät, missä mennään, ylilyönneiltä ja väärinkäsityksiltä vältytään helpommin – ja me-henki pysyy kunnossa.

Johtamisella on myös merkitystä, sillä esimiesten asenteet heijastuvat koko yhteisöön. Esimiesten on oltava reiluja ja rehtejä, kuunneltava työntekijöitä ja kohdeltava kaikkia tasapuolisesti.

Selaa työyhteisön kehittämisen koulutuksia

Huolehdi kommunikaatiosta.

Kommunikaatio kaikkien työntekijöiden välillä vähentää väärinymmärryksiä ja ulkopuolelle jäämisen tunnetta. Olisiko sinusta kiva olla ainut työntekijä, joka ei tiennyt uudesta käytännöstä tai muusta tärkeästä asiasta? Selän takana kuiskuttelu ei myöskään kuulu työpaikalle.

Kun kommunikaatio pelaa, koko tiimi tuntee kuuluvansa samaan porukkaan eikä kukaan jää ulkopuolelle. On tärkeää kertoa työntekijöille uudistuksista ja muutoksista avoimesti ja rehellisesti niin paljon kuin pystyy. Kun kaikki ovat samalla sivulla, on helpompi keskittyä omiin töihin.

Yhteinen Whatsapp-ryhmä tai muu chattikanava koko työyhteisölle tai tiimille on ehdottomasti nykypäivää. Chattiryhmässä voidaan jakaa virallisia asioita, mutta kenties ryhmä on tärkeämpi kevyemmälle me-henkeä kasvattavalle sisällölle. Jos kahvihuoneessa on jäätelöä, huikkaa siitä yhteisessä chatissa tai toivota viikon päätteeksi hyvät viikonloput.

Selaa tiimityön koulutuksia

Auta työkavereitasi ja huomioi heidät.

Tervehtiminen aamulla ja lähtiessä kuuluu hyviin tapoihin, mutta on erityisen tärkeää työpaikalla. Tervehtiessä osoitat, että olet huomioinut kollegan. Jos aina aamulla kävelet naama nurinpäin sisään työpaikalle etkä vahingossakaan ilmoita kotiinlähdöstä, et ainakaan ole edistämässä yhteishenkeä.

Kaikkien työkavereiden kanssa ei tarvitse olla sydänystävä, mutta koska työpaikalla vietetään paljon aikaa, on mukavaa tulla juttuun. Älä vain valita omasta työtaakasta, vaan kysy, miten työkaverilla menee. Vaihtakaa kahvipöydässä kuulumisia ja jutelkaa muustakin kuin työasioista.

Muista kiittää.

Jos kollega auttaa sinua tai tiimisi on saavuttanut jotakin, muista aina kiittää. Ääneen lausuttuja kiitoksia arvostetaan ehkä enemmän, vaikka toki sähköpostiviestissäkin sanotut kiitokset lämmittävät mieltä.

Ihmiset keskittyvät keskeneräisiin asioihin ja epäonnistumisiin, joten on tärkeää huomioida myös onnistumiset ja saavutukset. Yhteiset onnistumiset kasvattavat me-henkeä.

Yhteisiä saavutuksia voi juhlistaa epävirallisissa illanistujaisissa tai ihan vaikka yhteisellä lounaalla, kunhan onnistumiset huomioidaan. Epäviralliset tilaisuudet parantavat yhteishenkeä, sillä vaikka työasioista puhutaankin helposti työporukassa työpäivän ulkopuolellakin, tutustuu ihmisiin helpommin vapaa-ajalla. After workit ja yhteiset virkistyspäivät parantavat yhteishenkeä taatusti.

Naurakaa yhdessä.

Yhteiset naurunaiheet ja huumori lisäävät yhteishenkeä. Muista, että toisille tai toisista ei saa nauraa eikä sarkastista huumoria toisten kustannuksella tulisi harrastaa. Itselleen ja omille kommelluksilleen voi tietysti nauraa yhdessä. Työarjen huvittavat tilanteet tuovat mukavasti porukan yhteen. Nauru lisää yhteenkuuluvuutta ja parantaa työilmapiiriä.

Selaa henkilöstöhallinnon koulutuksia

Lähteet: Duunitori.fi, Työterveyslaitos