Japanin kielen kurssi – opiskele uusi kieli!

Japanin kielen suosio on kasvanut Suomessa viime vuosina – osasyynä ovat manga-sarjakuvien ja anime-elokuvien suosion kasvu. Meille vieraasta kirjoitustavasta huolimatta japanin kieltä voi oppia puhumaan ja ymmärtämään kohtalaisella työmäärällä. Kieltä opiskellessa tutustut samalla myös japanilaiseen tapakulttuuriin.

Japanin kieli kuuluu japanilaisiin kieliin, ja sitä puhutaan pääasiassa Japanissa. Äidinkielenään japania puhuu noin 128 miljoonaa ihmistä.

Japanin kielen ominaispiirteet

Länsimaalaisille japanin kieli voi aluksi tuntua hankalalta, sillä sen kirjoitusasu poikkeaa niin merkittävästi omastamme.

Japania kirjoitetaan kolmella eri merkistöllä; hiraganat, katakanat ja kanjit. Hiraganat ja katakanat muistuttavat tavuaakkosia, ja niitä käytetään hieman eri tarkoituksiin.

Kiinalaisperäisiä kanji-merkkejä on jopa kymmeniä tuhansia, mutta Japanin opetusministeriön määrittelemiin yleisimpiin kanjeihin kuuluu reilut 2000 kirjoitusmerkkiä.

Toisin kuin japanin kirjoittaminen, kielen ääntäminen on suomalaisittain melko helppoa, eikä eriäviä äänteitä juuri ole. Japanin kielessä yhtä kirjainta tai tavua vastaa suomen tapaan yleensä tietty äänne, joka ei muutu sanasta toiseen. Sanojen intonaatio ei kuitenkaan vastaa suomen kielen intonaatiota.

Japanin kielen kurssit perehdyttävät kielioppiin ja kulttuuriin

Japanin kielen koulutusten sisällöt saattavat erota toisistaan, mutta alkeissa kieleen tutustuminen aloitetaan tyypillisesti sanastoon ja fraaseihin, kielioppiin ja japanilaiseen tapakulttuuriin perehtymällä. Opintojen alkuvaiheessa käytetään yleensä japanilaisten kirjainmerkkien rinnalla latinalaisia aakkosia.

Japania opiskelessa maan tapakulttuuri tulee tutuksi, ja esimerkiksi liike-elämän käytännöt ja tavat poikkeavat joillain osa-alueilla länsimaisista käytänteistä.

Räätälöidyillä kielikursseilla voidaan syventyä juuri niihin kielen osa-alueisiin ja sanastoon, jonka oppimiseen sinulla tai organisaatiosi henkilöstöllä on suurin tarve.

Japanin kieli työelämässä

Japanin kielen merkitys työelämässä korostuu yrityksissä, jotka tekevät liiketoimintaa japanilaisten kanssa. Japanin kielen ja kulttuurin tuntemus on välttämätöntä, mikäli yritys haluaa päästä japanin markkinoille. Japanilainen kulttuuri liiketoiminnassa poikkeaa monin tavoin suomalaisesta kulttuurista. Yhteistyön aloittaminen käytännössä edellyttää sitä, että sopimusneuvottelut voidaan käydä japanin kielellä. Suomessa on taitavia japanin kielen osaajia, mutta heidän joukkonsa on edelleen pieni. Japanin kielen opiskelu ja hallitseminen voikin osoittautua merkittäväksi kilpailueduksi kansainvälisiin tehtäviin tähtääville.

Lähteet: Japanin Suomen-suurlähetystö, Yle Oppiminen, Kieliverkosto