Kiinan kielen kurssi – opiskele maailman puhutuinta kieltä

Kiinan opiskelu kiinnostaa monia työelämässä olevia henkilöitä, sillä kiinan kieltä puhuu äidinkielenään noin miljardi ihmistä ja täten se on maailman puhutuin kieli. Toisin sanoen noin viidesosa maailman väestöstä puhuu kiinansukuista kieltä. Kiinan kielen puhujia on pääasiallisesti Kiinassa, mutta heitä löytyy runsaasti myös Taiwanista, Kaukoidän ja Tyynen valtameren rantavaltioista Yhdysvallat mukaan lukien.

Kiinan kielen kurssi käy yleensä alussa läpi myös kielen historiaa, jolloin opit sen kuuluvan sinotiibettiläisiin kieliin, joita ovat lisäksi mm. burma ja tiibet. Nimitystä "kiinan kieli" käytetään usein, kun tarkoitetaan mandariinikiinaa. Mandariinikiina on Kiinan virallinen kieli. Etniset kiinalaiset puhuvat useita eri kieliä, jotka ovat toisilleen äänteellisesti sukua, mutta eivät ole puhuttuna keskenään ymmärrettäviä. Kirjoitettua kiinaa ymmärtävät kuitenkin kaikki lukutaitoiset kiinalaiset murteesta riippumatta.

Kiinan virallinen yleiskieli on siis mandariinikiina, jota käytetään valtion virastoissa ja oppilaitoksissa opetuskielenä. Vaikka mandariinikiina on Kiinan kielistä puhutuin, myös kantoninkiinalla, gan-kiinalla, wu-kiinalla ja hakka-kiinalla on kymmeniä miljoonia puhujia.

Kiinan kielikurssi opettaa kieliopin

Kiinan kielikurssi opettaa sinulle puhumisen lisäksi kieliopin perusteet. Vaikka toisin voisi luulla, kiinan kielioppi on erittäin yksinkertainen verrattuna moniin eurooppalaisiin kieliin. Kiinan kieliä ei taivuteta, eikä varsinaisia monikkoja tai aikamuotoja ole. Lauseessa on aina sama sanajärjestys: subjekti, adverbi, verbi, objekti. Tyypillistä kiinan kielelle ovat määresanat, joilla osoitetaan lukumäärää, ajankohtaa, tapaluokkaa tai sijamuotoa.

Kiinan kieli on tonaalinen kieli. Sanat saavat täysin eri merkityksen riippuen siitä, millä sävelasteilla ne lausutaan. Sävelasteiden määrä vaihtelee puhekielten välillä. Mandariinikiinassa asteita on neljä, viisi jos neutraali lasketaan myös. Kantoninkiinassa on seitsemästä yhdeksään sävelastetta, wu-kiinassa taas kaksi.

Kiinan kirjoitusjärjestelmä on maailman vanhin nykyisin käytössä oleva kirjoitusjärjestelmä. Kielessä on noin 100 000 merkkiä, vaikka käytännössä käytettyjen merkkien määrä on pienempi: yleisesti käytettyjä merkkejä on noin 7000, erittäin yleisiä noin 3000. Alimmalla kouluasteella koululaiset oppivat noin 2000 merkkiä ja Kiinan maaseudulla on ihmisiä, joiden koulunkäynti jää siihen. Kiinalaisen sanomalehden lukemiseen riittää kolmen–neljän tuhannen merkin tunteminen, joten kiinan kielen kurssin jälkeen voit selailla paikallisia lehtiä ymmärtäen myös kuvien vierestä löytyvän tekstin.

Kansainvälinen liiketoiminta Kiinassa

Suomalaiset yritykset harjoittavat liiketoimintaa myös Kiinaan. Tutusta tällä hetkellä esillä oleviin kansainvälisen liiketoiminnan koulutuksiin ja kursseihin. Kun kiinan opiskelu on käynnissä ja kiinan kielen kurssi käytynä, kannattaa katseet suunnata tuohon suurten mahdollisuuksien maahan.