Saksan kielen kurssi opettaa työelämän saksaa

Saksan kielen kurssilla opittava saksan kieli on germaaninen kieli, tarkemmin ottaen indoeurooppalaisen kielikunnan germaanisen kieliryhmän länsigermaaniseen haaraan kuuluva kieli. Samaan kielihaaraan kuuluvat pohjoisgermaaniset kielet englanti, hollanti, afrikaans, friisi ja alasaksa. Saksan kirjakieltä kutsutaan yläsaksaksi ja sen perustana ovat keski- ja eteläsaksalaiset murteet. Alasaksa on puolestaan lähtöisin pohjois-saksalaisista murteista.

Lähtötasostasi ja tavoitteistasi riippuen voit oppia saksan kielen alkeet tai saavuttaa syvemmän saksan kielitaidon. Opiskeltavan aihealueen tai alan voi valita omien tarpeiden mukaan – opinnoissa voi painottaa esimerkiksi kulttuuria, urheilua, työelämää tai muuta itselle tärkeää kokonaisuutta.

Esimerkiksi myyntityöhön painottuva saksan kielen kurssi voi sisältää kieliopintojen lisäksi tutustumista saksalaiseen myynti- ja ostokulttuuriin.

Saksan kielen kurssi avaa mahdollisuudet

Saksan kielen kurssi avaa suuria mahdollisuuksia, sillä äidinkielenään saksaa puhuu yli 100 miljoonaa ihmistä ja se on täten EU:n puhutuin kieli puhujien määrällä mitattuna. Saksaa opiskellaan yleisesti Euroopan valtioissa ja Suomessakin se on yksi opiskelluimmista kielistä englannin ja ruotsin jälkeen.

Saksan kieli vaikuttaa edelleen vahvasti joillakin tieteenaloilla, kuten humanistisissa tieteissä, vaikka englanti syrjäytti saksan 50–60-luvulla tieteen yleiskielenä. Suomessa on reilu 5000 saksaa äidinkielenään puhuvaa henkilöä ja saksan kielen kurssit vetävät ihmisiä, jotka haluavat oppia kielen sekä vapaa-ajan että työelämän tarpeisiin.

Saksan kielen kurssi opettaa murteet ja teitittelyn

Saksan kielen kurssit opettavat sinulle erilaisia kielen murteita sekä teitittelyn. Tämä sen vuoksi, että käytännön saksan puhekielessä on huomattavia murteellisia eroja Saksan, Itävallan ja Sveitsin välillä sekä näiden maiden sisällä. Kaikkia kielimuotoja pidetään kuitenkin samana kielenä, joilla on perustana Martti Lutherin luoma kielioppi.

Saksan kielessä kohteliaisuusmuotona eli teitittelymuotona käytetään monikon kolmatta persoonaa. Kieliopissakin kohteliaisuusmuodot esitellään omana persoonamuotonaan pronomineja tai verbejä taivutettaessa. Kohteliaisuusmuodot eroavat monikon kolmannesta vain niin, ettei pronomini "Sie" kirjoitetaan aina isolla alkukirjaimella. Kohteliaisuusmuotoa käytetään puhuttaessa uusien tuttavuuksien kanssa.

Opi saksaa käymällä saksan kurssi verkossa

Saksan kurssi on mahdollista käydä myös verkossa, online-opiskeluna. Tällöin voit opiskella kieltä omaan tahtiisi ja paikasta riippumatta.