Täydennyskoulutusta metrojunankuljettajalle

Täydennyskoulutusta metrojunankuljettajalle, Uraopas

Metrojunankuljettaja on ainutlaatuinen ammatti, sillä Suomessa heitä on vain reilu sata. Metrojunankuljettaja säätää metrojunan nopeutta radanvarren merkkien ja opasteiden mukaan. Turvallisuussäännöt ohjaavat hänen toimintaansa, joten metrojunankuljettaja tarkkailee myös junan kuntoa.

Stadin ammatti- ja aikuisopisto kouluttaa metrojunankuljettajia yhdessä Helsingin Kaupungin Liikennelaitoksen (HKL) kanssa. Metrojunankuljettajat ovat ylpeitä osaamisestaan ja työvoimavaihtuvuus on vähäistä.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi metrojunankuljettajalle

Metrojunankuljettajan täytyy säännöllisesti päivittää teknisen ammattisanaston hallintaa, minkä vuoksi alan asianmukainen koulutus ja täydennyskoulutukset ovat tärkeitä.

Tiukoissa aikatauluissa pysyminen on tärkeää, jotta metrojunayhteydet toimivat ongelmitta koko päivän. Aikatauluissa pysyminen voi olla stressaavaa, joten tarvitset hyvää paineensietokykyä. Nappaa vinkit stressinhallinnan koulutuksista.

Metrojunien kaavaillaan tulevaisuudessa kulkevan ilman kuskia. Ammattiin kuitenkin koulutetaan uusia kuljettajia niin kauan kuin junat eivät vielä liiku itsenäisesti. Metrojunankuljettajan koulutuksen käyneet siirtyvät tulevaisuudessa junavalvojiksi, junien huoltajiksi tai junien valvomoon töihin.

Junavalvoja huolehtii matkustajapalveluista ja turvallisuudesta metrossa ja asemilla. Kuljettajan taidot ovat kysyttyjä tulevaisuudessakin, jos junissa ilmenee vikoja. Jos olet huoltotehtävistä kiinnostunut metrojunankuljettaja, voit valmistautua tulevaan tekniikan ja konehuolon täydennyskoulutuksissa.

Metrojunankuljettamisesta kiinnostunut tarvitsee B-luokan ajokortin, vähintään 21 vuoden iän sekä erinomaista suomen kielen taitoa.

Pohdi, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista.

Tulevaisuuden näkymät

Metrojunien suunnitellaan ajavan ilman kuljettajaa tulevaisuudessa, minkä vuoksi metrojunankuljettajien on kouluttauduttava esimerkiksi junavalvojiksi tai metrojunan huoltotehtäviin. Kuljettajan taitoja tarvitaan tulevaisuudessakin junien vikatilojen varalta, jolloin junavalvojan tärkein tehtävä on ajaa junaa.

Liittyvät ammatit: veturinkuljettaja

Lähteet: Koulutus.fi, Helsinginuutiset.fi