Erikoisammattitutkinto

Erikoisammattitutkinnossa osoitetaan kohdennettua ammattiosaamista työelämän tarpeiden mukaisesti. Erikoisammattitutkinto viestii syvällisestä ammatin hallinnasta ja monialaisesta osaamisesta.

Erikoisammattitutkinto on mahdollista suorittaa useilla aloilla, kuten liiketoiminnan-, rakennus-, tekniikan-, teollisuuden-, ravintola-, sosiaali- ja terveysalalla ja monella muulla. Koulutus antaa valmiudet toimia alasi vaativimmissa työtehtävissä pätevöittäen esimerkiksi työnjohto- ja esimiestehtäviin.

Erikoisammattitutkintoon hakeminen

Erikoisammattitutkintoon hakeminen edellyttää alan perustutkinnon suorittamista ja sen jälkeen vähintään viisi vuotta alan työkokemusta tai työkokemuksen kautta kertynyttä muuta osaamista.

Erikoisammattitutkinto sopii sinulle, kuka haluat syventää osaamistasi jollakin ammattisi osa-alueella. Tutkinto sopii myös henkilöille, ketkä haluavat edetä esimies- ja johtotehtäviin alallaan.

Erikoisammattitutkinnon suorittaminen

Erikoisammattitutkintokoulutus suoritetaan näyttötutkintona omalla työpaikalla. Näyttötutkinto on erityisesti aikuisille suunnattu tapa suorittaa tutkinto joustavasti. Ammattitaito osoitetaan työpaikalla riippumatta siitä onko osaaminen kertynyt opintojen, työkokemuksen vai muun toiminnan kautta.

Erikoisammattitutkinnon näyttötutkintona suorittava henkilö osallistuu usein valmistavaan koulutukseen, jossa hän hankkii tarvittavaa ammattiosaamista. Henkilö, jolla jo on riittävä ammattitaito, voi suorittaa näyttötutkinnon tai sen osan ilman valmistavaa koulutusta.

Erikoisammattitutkinto on mahdollista suorittaa myös oppisopimuskoulutuksena. Tällöin opiskelija hankkii tutkintoon liittyvää osaamista käytännön työtehtävissä. Opiskellaksesi oppisopimuksella tarvitset työnantajasi suostumuksen oppisopimuksen solmimiseen ja työaikasi on oltava vähintään 25 tuntia viikossa.

Jatko-opintokelpoisuus

Erikoisammattitutkintokoulutus antaa kelpoisuuden hakea korkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin ja yleisen kelpoisuuden ammattikorkeakouluopintoihin. Erikoisammattitutkinnon jälkeen voit myös päivittää osaamistasi erilaisilla täydennyskoulutuksilla.

Lähteet: oph.fi, markinst.fi, omnia.fi