Ympäristökoulutukset

Kohti kestävämpää tulevaisuutta

Miten ottaa ympäristöasiat huomioon liiketoiminnassa? Tutustu alan koulutuksiin ja säästä paitsi luontoa, myös selvää rahaa.

Ympäristökoulutus vahvistaa liiketoiminnan kannattavuutta

Yleisen harhaluulon mukaan ympäristöasioiden huomioiminen vähentää yritysten tuottavuutta ja on kustannustehotonta. Tästä ei kuitenkaan ole olemassa todisteita. Ympäristötoiminta vaikuttaa tutkimusten mukaan positiivisesti yrityksen talouteen suorasti sekä epäsuorasti. Monesti tuotto-odotukset laskevat, jos yritys ei toimi ympäristökoulutusten oppien mukaan.

Elinkeinoelämän keskusliiton tuottaman Energiaoppaan mukaan energianhuollon parantaminen leikkaa tarpeettomia liiketoiminnan kustannuksia. Useimmiten säästökohteisiin sijoitetut investoinnit maksavat itsensä takaisin alle kolmessa vuodessa.

Energian ja materiaalien tehokkaaseen ja kestävään käyttöön kannustava valtionyhtiö Motivan mukaan energiakustannuksien säästö esimerkiksi hotelleissa on 18 prosenttia.

Yrittäjät-lehti on listannut osa-alueita, joissa lähes kaikkien alojen yritykset voivat samalla säästää kustannuksissa että huomioida ympäristöasiat:

• logistiikka
  • hankinnat
  • energian ja veden käyttö
  • jätteiden kuljetus ja lajittelu
  • omien tuotteiden ympäristövaikutukset
  • palvelut
  • matkustaminen
  • toimistotyöskentely
  • viestintä ja tiedotus
  • henkilöstö
  • ruoka.

Ympäristökoulutus lisää kustannustehokasta ajattelua

Yritys voi siis tehostaa toimintaansa ja säästää kuluissa samalla kun lisää ympäristötietoisuuttaan. Jotta ympäristöasioiden hallinta olisi menestyksekästä, vaaditaan järjestelmällistä suunnittelua, ohjausta ja seurantaa.

Ilman laadukasta ympäristöjohtamista ja ympäristöasioiden hallintaa merkittäviä tuloksia on kuitenkin turha odottaa.
On tärkeää luoda ympäristöasiat osaksi liiketoimintaa ja yrityksen strategiaa, jotta niiden hoitaminen ei muodostuisi taakaksi ja ylimääräiseksi menoksi. Yksi ratkaisu tähän on henkilöstölle tarjottava ympäristökoulutus.

Ympäristökoulutus kehittää koko henkilöstön kustannustehokasta ajattelua. Taloudelliset säästöt eivät välttämättä kiinnosta kaikkia yrityksen työntekijöitä, mutta luonnon säästäminen tekee uusista määräyksistä konkreettisempia ja henkilökohtaisempia.

Ympäristöjohtaminen edellyttää myös ympäristöasioihin liittyvien lakien tuntemusta. EMAS-lain mukaan ympäristöasioiden hallinta ja EMAS-järjestelmään liittyminen on organisaatioille ja yrityksille vapaaehtoista. Vapaaehtoisuuden vuoksi järjestelmään liittymisellä voidaan viestiä, että yritykset hoitavat ympäristöasiat paremmin kuin pakollinen lainsäädäntö vaatii.

Hallintajärjestelmien tuntemus on hyödyksi, vaikka laki ei siihen pakotakaan. Monet valmistaja- ja maahantuojatahot vaativat yhteistyökumppaneiltaan todisteita ympäristöhallinnan osaamisesta, mikä käytännössä tarkoittaa ulkopuolisten tahojen myöntämiä sertifikaatteja.

Siirry yhteiskuntavastuu- ja ympäristökoulutuksiin