Fasilitoinnilla luot kehykset tuloksekkaalle ryhmätoiminnalle

Mikä fasilitointi? Fasitiloinnilla tarkoitetaan ihmisten välisen vuorovaikutuksen ohjaamista ja useimmiten fasilitaattoria tarvitaan esimerkiksi kokouksessa. Fasilaattorin tarkoitus on pyrkiä edistmään ryhmän toimintaa ja tuomaan sitä lähemmäs tavoitteitaan. Fasilitoinnin avulla pyritään löytämään ratkaisuja tehokkaasti ja niin, että kaikki ryhmän jäsenet otetaan huomioon. Fasilitaattorin tulee onnistuakseen hallita juuri omalle fasilitoitavalle ryhmälleen sopivimmat menetelmät.

Fasililaattoreille on tarvetta kaikenlaisissa organisaatioissa ja fasilitoinnin keinoja voi soveltaa monenlaisiin projekteihin, kokouksiin ja ongelmiin. Erityisen tärkeitä fasilitaattorin taidot ovat esimiehille. Esimiehen fasilitointitaidot takavaat sujuvat, tehokkaat ja innovatiiviset kokoukset. Vaikka olisit jo kokenut fasilitaattori, uusia menetelmiä ja lähestysmistapoja kannattaa edelleen metsästää. Tehokkaimmin löydät niitä aihealueen koulutuksista.

Haluatko kouluttautua fasilitaattoriksi?

Tarjolla on monenlaisia koulutusvaihtoehtoja.  Fasilitoinnin koulutuksia on tarjolla muun muassa seuraavista aiheista:

• Esimies fasilitaattorina
  • Business Facilitator
  • Kouluttajan fasilitointitaidot
  • Fasilitoinnin työkalut
  • Fasilitointi ja toiminnallinen valmentaminen
  • Fasilitointi etäkokouksissa ja verkossa

Fasilitaattoreilla on käytettävissään useita erilaisia menetelmiä ja työkaluja. Fasilitaattorin ammattitaitoa kuvaa se, että hän osaa valita työkalujen ja menetelmien joukosta ne parhaat kunkin organisaation, tiimin tai muun fasilitoitavan yksikön tarpeisiin. Fasilitoinnin menetelmiä ovat esimerkiksi:

• SCAMPER
  • Chaordism
  • The Key To Closing
  • Circle of Ideas
  • Mix’n’match
  • Onnistuneen kohtaamisen kaava

Fasilitoinnin koulutukset

Fasilitoinnin koulutuksia löytyy niin vasta alkajille kuin kokeneemmillekkin osaajille. Kuka vain voi kouluttautua fasilitaattoriksi ja fasilitoinnista on hyötyä lähes kaikissa organisaatioissa. Kouluttautua voi sekä verkossa, että paikanpäällä. Koulutuksia on tarjolla pitempiä fasilitaattoriksi kouluttavia kokonaisuuksia sekä lyhyempiä jo kokeneemmille fasilitaattoreille tarkoitettuja syventäviä koulutuksia.