1
2

Terveydenhuollon täydennyskoulutus antaa lisävalmiuksia ihmisläheiseen ja monipuoliseen työhön

Terveydenhuolto on olennainen osa yhteiskunnan toimintaa, ja erilaiset terveydenhuollon koulutukset varmistavat, että meillä osaavia ammattilaisia pitämässä huolta terveydestämme. Terveydenhuollon koulutukset valmistavat fyysisesti ja henkisesti hyvin haastavaan ammattiin, joka tarjoaa kuitenkin monipuolisia ja ihmisläheisiä työtehtäviä. Terveydenhuolto on alana hyvin laaja, ja tarjoaa paljon erilaisia työmahdollisuuksia sekä erikoistumissuuntia.

Terveydenhuollon koulutukset tarjoavat ammatillisen tiedon lisäksi vuorovaikutus- ja tiimityöskentelytaitoja

Terveysala edellyttää laajan skaalan osaamista ja tietoa alan ammattilaisilta, ja terveydenhuollon koulutukset varmistavat niin uuden tiedon oppimisen kuin oman osaamisen ylläpitämisen. Terveydenhuollon koulutukset antavat paitsi työhön vaadittavaa tietotaitoa, ne myös valmistavat usein esimerkiksi vaikeiden asioiden käsittelyyn sekä ihmisten kanssa työskentelyyn.

Terveysala edellyttää vuorovaikutustaitojen lisäksi kykyä tiimityöskentelyyn sekä usein myös esimiestaitoja. Terveysalan koulutukset antavatkin yleensä alan ammattitiedon lisäksi monia työelämässä yleisesti hyödyllisiä taitoja.

Terveysalan kehittyminen edellyttää laaja-alaista  ja jatkuvaa koulutusta

Terveysalan yleisimpiä ammatteja ovat terveydenhoitaja ja sairaanhoitaja, ja työmahdollisuuksia on terveyskeskusten lisäksi esímerkiksi neuvoloissa ja kouluissa. Terveydenhuollon tutkintoon johtavat koulutukset valmistavat näihin ammatteihin, ja muu terveysalan täydennyskoulutus tukee oman osaamisen ylläpitämistä. Terveydenhuollon koulutukset sijoittuvat eritasoisiin oppilaitoksiin, kuten ammattikorkeakouluihin ja ammatillisiin oppilaitoksiin.

Terveysalalla elinikäinen kouluttautuminen on tärkeää, sillä ala kehittyy sitä mukaa miten hoitotavat muuttuvat ja lääketiede kehittyy. Terveydenhuollon koulutukset pitävät yllä omaa osaamista, opettavat uusia taitoja sekä tarjoavat mahdollisuuden syventää omaa osaamistaan jollakin tietyllä terveydenhuollon osa-alueella.