Työkyky perustana tehokkaalle työnteolle

Alta löytyy tietoa työkykyä käsittelevistä koulutuksista työelämää varten. Saat lisätietoa koulutuksista täyttämällä yhteydenottopyyntölomakkeen koulutussivun alalaidassa. Tämän jälkeen koulutuksentarjoaja ottaa sinuun yhteyttä. Palvelu on maksuton. Etkö löydä etsimääsi? Ota yhteyttä:  info@koulutus.fi.
1
2

Työkyky perustana tehokkaalle työnteolle -aiheisista koulutuksista lisätietoa alla:

työkyky

Työkyky on monen eri tekijän summa

Työkyky rakentuu sen mukaan, miten hyvin ihmisen fyysiset ja henkiset voimavarat sekä hänen työtehtävänsä ovat tasapainossa keskenään ja sopivat yhteen. Ihmisen fyysinen ja psyykkinen toimintakyky ovat perustana työkyvylle, eli sille, miten ihminen työtehtävistään suoriutuu.

Työkyky riippuu myös työhön kohdistuvista asenteista ja omasta ammattitaidosta – siitä, miten hyvin pystyy odotusten mukaisesti toimimaan työssään. Työntekijän työkyky muodostuu siis useista eri asioista, jotka ovat vuorovaikutuksessa keskenään.

Terveys ja työyhteisön ilmapiiri työkyvyn perustana

Terveys ja toimintakyky toimivat perustana työkyvylle ja työhyvinvoinnille. Ihmisen fyysisen ja henkisen toimintakyvyn tulee olla kunnossa, ja vasta sen jälkeen työkykyä voidaan lähteä kehittämään muiden tekijöiden avulla. Ihmisen terveys ja toimintakyky saattavat esimerkiksi iän myötä huonontua, mutta tällä ei välttämättä ole merkittävää vaikutusta työkyvyn kannalta, sillä esimerkiksi ammattitaito ja kokemus voivat siinä vaiheessa vahvistaa työkykyä. Terveys ja toimintakyky edellyttävät terveitä elämäntapoja sekä työnantajan puolelta toimivaa työterveyshuoltoa, joilla varmistetaan työkyvyn säilyminen.

Terveyden lisäksi työkykyyn vaikuttaa työyhteisö ja sekä esimiehien luoma ilmapiiri. Motivoiva, haastava ja kannustava ilmapiiri työyhteisössä sekä omat mahdollisuudet edistyä ja vaikuttaa asioihin ovat edellytyksenä työkyvyn kehittymiselle ja edellyttävät osallistumista sekä esimiehiltä että työntekijöiltä.

Ammattitaito ja sen ylläpitäminen olennaista työkyvyn kannalta

Ammattitaito on yksi olennaisimpia asioita, jolla on merkitystä työkykyyn. Ammattitaito ja työntekijän ammatillinen osaaminen perustuvat kokemukselle, koulutukselle ja yleissivistykselle. Ammattitaidoksi voidaan kutsua omiin työtehtäviin liittyviä tietoja ja taitoa – sitä, miten hyvin suoriutuu itselle annettavista tehtävistä. Näiden tietojen ja taitojen jatkuva päivittäminen on tärkeää, ja tämä onnistuu esimerkiksi erilaisten työelämän koulutusten ja kurssien kanssa.

Nykypäivänä teknologian kehittyessä ja maailman muuttuessa globaalimmaksi työntekijöiltä odotetaan samantasoista kehitystä sekä uusien osaamisen alueiden hallintaa. Tämän vuoksi elinikäinen kouluttautuminen on huomattavan tärkeää työkyvyn säilymisen kannalta.