Täydennyskoulutusta talonrakentajalle

Täydennyskoulutusta talonrakentajalle, Uraopas

Talonrakentaja on rakennustyömaan moniammattilainen, jonka toimenkuvaan voi sisältyä lähes kaikki talonrakennuksen ja betonirakentamisen tehtävät. Talonrakentajat työllistyvät työmaille rakentamaan uudisrakennuksia tai peruskorjaamaan vanhoja rakennuksia.

Talonrakentaja tuntee rakennusvaiheiden työmenetelmät, tarvittavat työvälineet, rakennusmateriaalit ja piirustukset. Rakennusalan perustutkinnon pääset suorittamaan toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa päiväopiskeluna, oppisopimuskoulutuksena tai näyttötutkintona.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi talonrakentajalle

Talonrakentajan ammatti on erittäin monipuolinen, joten sinulla on runsaasti vaihtoehtoja kouluttaa itseäsi. Voit syventyä talonrakennuksen osaamisaloihin suorittamalla tarvittavat korttikoulutukset. Esimerkiksi kaikilla talousvettä toimittavassa laitoksessa talousveden laatuun vaikuttavia toimenpiteitä tekevillä pitää olla vesityökortti.

Talonrakennuksen moniosaajana saatat tehdä myös sähköasennuksia. Suorita sähkötyöturvallisuuskortti turvallisuutesi takaamiseksi. Työturvallisuus on yleisestikin rakennustyömailla äärimmäisen tärkeää. Todenna turvallisuusosaamisesi työnantajallesi hankkimalla työturvallisuuskortti. Mahdollisten työtapaturmien varalta sinun on hyvä osata ensiapua.

Uusien hitsausmenetelmien hallitseminen laajentaa osaamistasi entisestään. Voit syventää taitojasi esimerkiksi MIG/MAG -hitsauksessa. Rakennustehtävien lisäksi talonrakentaja antaa asiakkaalle vinkkejä toimivista sisustusratkaisuista. Jos sinulla on visuaalista silmää, voit harkita sisustuskurssin käymistä.

Työnjohtotehtäviin siirtymisestä kiinnostuneet voivat valmistautua tulevaan osallistumalla työnjohtamisen ja esimiestyön täydennyskoulutuksiin. Laajemmissa työnjohtamisen koulutuksissa saat kattavan pohjan vaativiin tehtäviin. Tarjolla on myös tiiviimpiä, kohdennettuja esimieskoulutuksia esimerkiksi haastavien tilanteiden ratkaisemiseen.

Täydennyskoulutusta talonrakentajalle, Uraopas

Pohdi, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella haluaisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista.

Tulevaisuuden näkymät

Työllisyystilannetta talonrakennusalalla ylläpitää uudisrakentaminen. Myös korjausrakentaminen tulee työllistämään yhä enemmän, kun vanhoihin rakennuksiin tehdään peruskorjauksia, perusparannuksia ja uudistuksia.

Talouden suhdanteiden vaihtelut vaikuttavat työntekijöiden tarpeeseen. Alan projektit ovat osittain kausiluonteisia, mikä osaltaan vaikuttaa rekrytointeihin. Rakennusalan työpaikkoja on eniten tarjolla kesäisin ja syksyisin. Lähivuosina uusia ammattitaitoisia työntekijöitä tarvitaan eläkkeelle jäävien tilalle.

Liittyvät ammatit: rakennusinsinöörirakennusmestari

Lähteet: ammattinetti.fi, studentum.fi