Täydennyskoulutusta varastotyöntekijälle

Täydennyskoulutusta varastotyöntekijälle, Uraopas

Varastotyöntekijä työskentelee varastopalveluja tarjoavissa yrityksissä sekä kaupan ja teollisuuden varastoissa. Tehtävien laajuus vaihtelee varaston koon mukaan. Pienemmissä varastoissa varastotyöntekijä hoitaa useita varastoon liittyviä tehtäviä. Suuremmissa varastoissa tehtävät on usein eriytetty toisistaan.

Varastotyöntekijä vastaanottaa, kokoaa, järjestelee, hinnoittelee, pakkaa ja lavoittaa tavaraa. Työvälineisiin lukeutuu erilaiset trukit, korkeakeräilijät, keräilylistat, vaunut ja tietojärjestelmät. Varastotyöntekijän tärkeimpiä ominaisuuksia ovat täsmällisyys, järjestelmällisyys ja huolellisuus.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi varastotyöntekijälle

Trukinajotaito on välttämätön erityisesti suurten varastojen henkilökunnalle. Suorita trukkikortti, jotta saat tavarat siirrettyä turvallisesti ja tehokkaasti. Työturvallisuuskortin ja ensiaputaitojen hankkiminen antavat sinulle neuvot turvallisempaan työskentelyyn ja onnettomuustilanteissa toimimiseen.

Varastotyöhön sisältyy tavaroiden nostamista, minkä vuoksi fyysisestä jaksamisesta täytyy huolehtia. Monet personal trainereille suunnatut koulutukset sopivat kaikille liikunnasta ja terveydestä kiinnostuneille.

Järjestelmällisyys on tärkeä ominaisuus varastotyöntekijälle. Opi suunnittelemaan työpäivääsi entistäkin paremmin henkilökohtaisen tehokkuuden koulutuksissa. Myös ajanhallinnan kurssit tarjoavat vinkkejä tehtävien organisoitiin.

Jos tähtäät esimiesrooliin, voit valmistautua tulevaan johtamiskoulutuksessa. Tarjolla on sekä laajempia johtamisen tutkintoja että tiiviimpiä, johtamisen eri osa-alueisiin syventyviä kursseja. Jos sinulla on jo esimiestaitoja, voit kehittää taitojasi esimiestyön haastavimmissa tilanteissa.

Ajattele, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista.

Tulevaisuuden näkymät

Logistiikka-alan työllisyysnäkymät ovat yleisesti hyvät. Alan työllisyyttä ylläpitää logistiikkapalveluiden välttämättömyys, sillä tavara ei liiku kotimaassa eikä kansainvälisestikään ilman toimivia logistiikkaratkaisuja. Logistiikka-alalle tarvitaan ammattilaisia erityisesti kuljetus-, varasto- ja suunnittelutehtäviin.

Talouden suhdanteiden heilahtelut vaikuttavat ulkomaankauppaan ja siten myös kuljetettavan tavaran määrään. Automatisaatio tulee myös vaikuttamaan logistiikka-alaan, mutta kaikkia tehtäviä ei pystytä automatisoimaan kustannussyistä. Erityisesti kuormaus, purkaminen sekä keräily-, lajittelu- ja selvittelytyö tulee työllistämään tulevaisuudessakin.

Liittyvät ammatit: terminaalityöntekijä

Lähteet: ammattinetti.fi

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: