Täydennyskoulutusta kemistille

Täydennyskoulutusta kemistille, Uraopas

Kemisti tutkii aineiden ominaisuuksia ja reaktioita. Kemistin tehtävät riippuvat työpaikasta. Hän voi työllistyä laboratoriossa tehtävään tutkimustyöhön, markkinointiin, hallinnolliseen työhön tai laadunvalvontaan. Kemistien työpaikkoja ovat erilaiset tutkimuslaitokset, kemianteollisuus, yliopistot, oppilaitokset, kaupan ala sekä kuntien sairaala-, elintarvike- ja ympäristölaboratoriot.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi kemistille

Kemistin täytyy jatkuvasti omaksua uutta tietoa ja soveltaa sitä käytäntöön. Suurten tietomassojen omaksuminen edellyttää hyviä opiskelutaitoja, jotka pysyvät yllä kouluttautumalla säännöllisesti.

Kemisti ei suinkaan ole lukkiutunut laboratorioonsa, vaan hän tarvitsee sosiaalisia taitoja ja yhteistyökykyä. Varsinkin tutkimustyössä tiimi saattaa koostua eri alueiden asiantuntijoista, jotka sovittavat havaintojaan yhteen. Tiimityön täydennyskoulutukset tarjoavat työkaluja tiimin jäsenten vahvuuksien hyödyntämiseen, ristiriitojen ennaltaehkäisyyn ja tiimihengen kasvattamiseen. Yhteisymmärrystä edistävät myös sujuvat vuorovaikutustaidot.

Yksityinen sektori korostaa tänä päivänä yhä enemmän palveluhenkisyyttä. Jos tunnet kemialliset kaavat, mutta olet asiakaspalvelijana kuin kala kuivalla maalla, etsi runsaasta valikoimasta sinulle sopiva asiakaspalvelutaitojen koulutus. Esimerkiksi haastaviin asiakaspalvelutilanteisiin on järkevää valmistautua, jotta saat pidettyä pääsi kylmänä tiukoissa tilanteissa.

Täydennyskoulutusta kemistille, Uraopas

Ei pelkkiä kemiallisia kaavoja

Tulevaisuudessa liiketaloudellisella osaamisella on yhä suurempi merkitys kemian alalla. Laajempien liiketoiminnan koulutusten lisäksi tarjolla on lyhyempiä, liiketoiminnan eri osa-alueisiin keskittyviä kursseja. Osa kursseista on mahdollista suorittaa verkkokoulutuksena kätevästi työn ohella.

Kemistit tarvitsevat erityisesti englannin kielen taitoa. Tarjolla on kielikoulutuksia useista eri kielistä työelämän tarpeisiin. Kielikoulutus on mahdollista räätälöidä juuri sinun alallesi keskeiseen sanastoon ja työkulttuuriisi sopivaksi.

Oletko kemian opettaja? Opetustyössä ei pelkkä erinomainen kemiantuntemus riitä, vaan opettamiseen liittyy myös kommunikointitaitoja. Pedagogiikan koulutusten lisäksi voit harkita esiintymistaitojen kurssia vangitaksesi oppilaittesi huomion.

Mieti, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista. Antaako saamasi palaute ideoita täydennyskouluttautumiseen?

Tulevaisuuden näkymät

Kemian alalla esiintyy työttömyyttä, sillä alalle on koulutettu enemmän väkeä kuin vapaita työpaikkoja on tarjolla. Uutta työvoimaa rekrytoidaan eläkkeelle ja toisiin tehtäviin siirtyvien tilalle. Määräaikaiset työsuhteet ovat tavallisia kemian alalla. Teknologiateollisuus, kemianteollisuus, yliopistot ja valtion tutkimuslaitokset ovat suurimpia työllistäjiä.

Kemian teollisuuden yrityksissä tarvitaan yhä enemmän moniosaamista. Teknologian, luonnontieteiden, laadun ja raaka-aineiden hallitsemisen lisäksi tarvitaan osaamista liiketoiminnasta, asiakaspalvelusta, kestävästä kehityksestä ja erilaisista kulttuureista.

Työllisyystilanne juomateollisuudessa on vakaa juomien tasaisen kysynnän vuoksi. Ympäristöalalla vastavalmistuneet voivat kohdata työttömyyttä. Uusia työntekijöitä rekrytoidaan eläkkeelle jäävien tai muihin tehtäviin siirtyvien tilalle. Ympäristöalan yrityksissä on yleisesti vähän henkilökuntaa. Ympäristötekniikka on kuitenkin yksi nopeimmin kehittyvistä tekniikan aloista, jonka odotuksiin vastaaminen edellyttää osaavia ammattilaisia.

Bioenergia-alan työllisyyttä ylläpitää ilmastonmuutoksen hillitseminen, fossilisten polttoaineiden korvaaminen bioenergialla ja energiaomavaraisuuden lisääminen. Biojalostuksen pariin tulee jatkossa aiempaa enemmän työpaikkoja. Biokemian alalle työllistyminen voi olla haastavaa, koska alan ammattilaisista on ylitarjontaa. Vastavalmistuneet kohtaavat työttömyyttä ja määräaikaiset työsuhteet ovat yleisiä.

Liittyvät ammatit: laborantti

Lähteet: ammattinetti.fi, hel.fi