Täydennyskoulutusta rekrytoijalle

Yleinen mielikuva lienee, että rekrytoijat tekevät vain työhaastatteluja, mutta todellisuudessa rekrytoijalla on paljon enemmän tehtäviä. Työllistämisprosessi itseasiassa alkaa jo kauan ennen kuin hakija tulee mukaan kuvaan. Rekrytoijat muun muassa suorittavat tarveanalyyseja organisaation henkilöstötarpeista selvittääkseen, millaista työvoimaa todella tarvitaan voidakseen sitten julkaista tarvittavista rooleista työnhakuilmoitukset ja edetä edelleen hakijoiden haastatteluihin. Nykypäivänä on tavallista, että rekrytoijat käyttävät persoonallisuustestejä henkilökohtaisen arvioinnin suorittamiseksi.

Työpaikan koosta riippuen rekrytoijan tehtävät voivat vaihdella. Suurissa organissatioissa on tavallista, että HR-osaston sisällä erikoistutaan erilaisiin aloihin tai tehtäviin, kun taas pienten yritysten rekrytoijat tarvitsevat laajempaa osaamista.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi rekrytoijalle

On tärkeää, että sinulla rekrytoijana on hyvä tietämys nykyisestä työlainsäädännöstä. Työlainsäädäntö muuttuu ajan myötä, ja siksi on välttämätöntä, että rekrytoijana pysyt ajan tasalla muutosten suhteen.

Kokonaisuuksien hahmottaminen ja uuden tiedon omaksuminen on tärkeää rekrytoijalle. Tuleehan sinun tuntea toimiala, jonne etsit tekijää, jotta löydät sen oikean vaihtoehdon helpommin. Rekrytoijana pitää myös sukeltaa useisiin erilaisiin työnkuviin. Nykypäivän organisaatiot voivat työllistää useidenkin eri alojen edustajia, jolloin rekrytoijalta voidaa edellyttää niin myynnin esimiehen kuin fronttidevaajankin työnkuvan ymmärtämistä.

Rekrytoinnnissa on yhää tavallisempaa työskennellä sosiaalisen median parissa uusien sopivien hakijoiden löytämiseksi. Siksi sosiaalisen median koulutuksesta voi olla hyötyä. Some-kursseilta saa hyviä tärppejä siihen, mistä kanavista ja minkälaisella sisällöllä kiinnostavat hakijat tavoittaa. Työnhaku on nykypäivänä vahvasti läsnä sosiaalisessa mediassa. Siksi jokaisen rekrytoijan on hyvä olla siellä vähintään ammatin puolesta läsnä ja hallita kanavat ja niiden erityispiirteet!

Jos työskentelet kansainvälisessä ympäristössä, on myös hyvä panostaa kielitaitoon esimerkiksi ilmoittautumalla mukaan englannin tai ruotsin kielikurssi.

On tavallista, että rekrytoijat käyttävät työnsä tukena erilaisia persoonallisuustestejä tai henkilöarvioinnin työkaluja. Alueen täydennyskoulutusten myötä voit rekrytoijana oppia lisää organisatiossanne käytössä olevista tai käyttöönotettavista työkaluista ja kuinka niitä voidaan käyttää persoonallisuuden arviointiin.

Kiinnostaako täydennyskouluttautuminen?

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi
kanssa. Jos työpaikallasi on osaamisen kehittämispolitiikka, sinulla voi olla
mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi
saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Mieti valmiiksi, millainen koulutustyyppi sopii sinulle parhaiten. Se auttaa koulutusvalinnan tekemisessä. Onko sinulla mahdollisuus olla poissa töistä muutaman päivän ajan keskittyäksesi intensiivisesti uuden oppimiseen vai sopisiko sinulle paremmin etäkoulutus? Muista, että etäopetus on harvoin helpompaa kuin perinteinen koulutus. Se vaatii usein paljon sitoutumista ja aikaa pitää siihenkin varata. Hyötynä on, että materiaalia pystyy usein käymään läpi haluamallaan tahdilla ja kurssilta voi irtautua tarvittaessa omiin töihin. Jos olet epävarma siitä, millainen koulutus hyödyttäisi uraasi eniten, voit kysyä kollegoiltasi tai pomoltasi koulutusvinkkejä

Sinua saattaa kiinnostaa myös

• HR-koordinaattori