Täydennyskoulutusta juristille

Täydennyskoulutusta juristille, Uraopas

Juristi tulkitsee lakia ja ratkaisee oikeudellisia ongelmia. Kaikki toimialat sisältävät oikeudellista asiantuntemusta edellyttäviä kysymyksiä. Juristin tehtävät vaihtelevat toimialan perusteella. Juristi voi työskennellä esimerkiksi valtionhallinnossa, yksityisissä yrityksissä, kunnissa, lääninhallituksissa sekä etujärjestöissä.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi juristille

Täydennyskoulutuksesta kiinnostunut juristi pysyy ajan tasalla säädöksistä ja lainsäännöllisistä muutoksista osallistumalla ajankohtaisiin seminaareihin. Juristi tarvitsee erilaisia taitoja toimialan mukaan. Jos työskentelet kuluttajateollisuudessa, tarvitset osaamista tekijänoikeuksista. Pankkisektorilla hyödyt taloudellisista tiedoista.

Juristin työ on vaativaa asiantuntija- ja asiakaspalvelutyötä. Jos tunnet pykälät, mutta haluat kehittyä paremmaksi ihmistuntijaksi, voit löytää uusia työkaluja asiakaspalvelun, tiimityöskentelyn ja esiintymistaitojen täydennyskoulutuksista.

Alalla tarvitaan hyvää kielitaitoa. Suullista- ja kirjallista ilmaisuasi pääset kehittämään kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen koulutuksissa. Lisäksi ulkomaisten kielien osaaminen on eduksesi. Monet kielikurssit on mahdollista räätälöidä asiakaskohtaisiin tarpeisiin.

Asianajajan työ on toisinaan stressaavaa. Paineensietokykyä kannattaa kehittää stressinhallinnan, ajanhallinnan ja henkilökohtaisen tehokkuuden kursseilla.

Ajattele haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi tai kollegoiltasi vinkkejä koulutuksista, jotka kehittäisivät sinua. Antaako saamasi palaute vihjeitä kehittymiskohteista?

Tulevaisuuden näkymät

Lakialan työllisyystilanne on hyvä ja lähes kaikki tutkinnon suorittaneet sijoittuvat koulutustaan vastaaviin tehtäviin. Määräaikaiset työsuhteet ovat tavanomaisimpia valtion palveluksessa. Lyhytaikaista työttömyyttä kokevat lähinnä vastavalmistuneet.

Eläköityminen kasvattaa uusien ammattilaisten kysyntää. Oikeudellista asiantuntijuutta tarvitaan erityisesti talouden, hallinnon, kaupan, pankkien, rahoituslaitosten ja vakuutusyhtiöiden palveluksessa.

Oikeusnotaarien työllisyystilanne on kohtalainen. Töitä löytyy eniten pääkaupunkiseudulla ja suurimmissa kaupungeissa.

Liittyvät ammatit: asianajajasyyttäjä

Lähteet: utbildning.se, ammattinetti.fi