Täydennyskoulutusta ohjelmoijalle

Täydennyskoulutusta ohjelmoijalle, Uraopas

Ohjelmoija kirjoittaa koodia erilaisiin tarkoituksiin edistyksellisistä tietojärjestelmistä dataan tai mobiilipeleihin. Ohjelmoijat työskentelevät ohjelmistosuunnittelun parissa tietotekniikan palvelutuotannon yrityksissä tai muilla toimialaoilla. Ohjelmistotuntemuksen ja ohjelmointitaitojen lisäksi työssä tarvitaan ongelmanratkaisu-, tiimityö- ja asiakaspalvelutaitoja.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi ohjelmoijalle

Ohjelmoijan on tärkeää pysyä ajan tasalla uusista ohjelmistoista, järjestelmistä ja ohjelmointikielistä. Voit uppoutua syvemmälle yhteen ohjelmointikieleen tai opiskella uuden ohjelmointikielen.

Ohjelmoijan työ on usein projektiluontoista. Jos haluat edetä hankkeen esimieheksi, voit opiskella projektijohtamista. Johtamiskoulutuksia löytyy laidasta laitaan aina laajemmista johtamistutkinnoista lyhyempiin johtamisen eri osa-alueisiin syventyviin kursseihin. Lyhyemmissä koulutuksissa voit keskittyä esimerkiksi konfliktien hallintaan tai valmennukseen.

Mielikuva ohjelmoijasta yksinäisenä nörttinä ei todellisuudessa ole aivan niin mustavalkoinen. Ohjelmoijana tarvitset tiimityö- ja asiakaspalvelutaitoja. Jos hallitset koodit, mutta haluaisit kehittää vuorovaikutustaitojasi, asiakaspalvelun ja tiimityön koulutukset odottavat sinua.

Suunnitellaksesi työpäivääsi paremmin, voit ottaa kurssin ajanhallinnasta, stressinhallinnasta tai henkilökohtaisesta tehokkuudesta.

Mieti haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Jos työpaikallasi on osaamisen kehittämispolitiikka, sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Voit aloittaa sopivan koulutuksen etsimisen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisesasi. Mieti millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi tai kollegoiltasi vinkkejä sinua kehittävistä koulutuksista.

Tulevaisuuden näkymät

Suunnittelu- ja konsultointialan asiantuntijapalveluille on kysyntää teollisuudessa, talonrakentamisessa ja yhdyskuntarakentamisessa. Erityisesti teollisuuden suunnittelussa kasvunäkymät ovat hyvät. Suunnittelu- ja konsultointialan yritysten rekrytointiin vaikuttaa maailmantalouden suhdanteiden vaihtelut, joten alan yritykset rekrytoivat tarpeen mukaan. Eläkkeelle jäävien tilalle tarvitaan uusia työntekijöitä.

Työllistyminen tieto- ja viestintätekniikan alalle näyttää pitkällä aikavälillä hyvältä. Globaaleilla markkinoilla toimivaan alaan vaikuttaa maailmantalouden suhdanteiden vaihtelut. Tieto- ja viestintätekniikkaa hyödynnetään nykyaikaisessa yhteiskunnassa kaikkialla, mikä lisää kysyntää alan tuotteille ja palveluille.

Teknologiateollisuuksien yrityksissä tarvitaan osaajia muun muassa tuotannon, huollon, kunnossapidon, ylläpidon, asiakastuen, myynnin ja markkinoinnin tehtäviin. Teknologiateollisuudet työllistävät yliopistoista ja ammattikorkeakouluista valmistuneita tekniikan ja tietotekniikan osaajia.

Liittyvät ammatit: pelisuunnittelija

Lähteet: utbildning.se, ammattinetti.fi

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: