Kriisiviestinnän intensiivikurssi: Hyvä paha kriisi – kriisit ja organisaatiot

ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry, paikassa Helsinki (+1 sijaintia)
Kesto
2 päivää
Kesto
2 päivää
Kaipaatko lisätietoja? Kysy lisää 👍

Kriisiviestinnän intensiivikurssi: Hyvä paha kriisi – kriisit ja organisaatiot

Kriisiviestinnän intensiivikurssi: Hyvä paha kriisi – kriisit ja organisaatiot

Mikään ei ole entisellään. Eivät kriisitkään. Maailman, julkisuuden ja ihmismielen muutokset ovat ajaneet perinteisen kriisiviestinnän nurkkaan. Tämä koulutus päivittää kriisiviestinnän perusteet 2020-luvulle – mutta myös yllättää näkökulmillaan. Kahden päivän intensiivisen työskentelyn aikana kouluttajamme Anna Ståhle (ent. Sorainen) avaa poikkeuksellisia polkuja kriisien ennakointiin, niiden syihin ja seurauksiin sekä kriisien tarjoilemiin mahdollisuuksiin. Kouluttajana toimii myös FT Elina Melgin.

Koulutuksen toteutus

Koulutus järjestetään mahdollisuuksien mukaan hybriditoteutuksena siten, että online-osallistuminen on aina mahdollinen. Luokkahuonetoteutus arvioidaan hyvissä ajoin jokaisen koulutuspäivän osalta erikseen. Voit kertoa oman toiveesi osallistumistavasta ilmoittautumislomakkeella ja ProCom vahvistaa aina erikseen toteutuksen.

Koulutuspäivät

Kahden päivän kriisinkestävyyttä vahvistava intensiivikurssi haastaa osallistujat pohtimaan kriisien ennakointia ja kriisitilanteiden käytännön hoitamista uusista, yllättävistäkin, näkökulmista. Tuomme strategisen ja operatiivisen ulottuvuuden rinnalle inhimillisen perspektiivin, jonka merkitys kriisien ennakoinnissa ja niistä selviytymisessä on usein unohdettu tai aliarvioitu elementti.

Ennen kaikkea intensiivikurssi tarjoilee vastauksia ajankohtaisiin kysymyksiin:

  • Miten pitää huolta organisaation ja sen ihmisten kriisinkestävyydestä epävarmassa, muutospitoisessa ja helposti leimahtavassa yhteiskunnallisessa ajassa?
  • Miten toimintaympäristön muutokset vaikuttavat viestinnän strategiaan, rakenteisiin ja käytännön toimenpiteisiin?

Maineriskien ja kriisien ennakointi on jatkuvasti vaikeampaa. Mielikuvituskaan ei aina riitä arvioimaan ja ennakoimaan erilaisia tilanteita, joihin organisaatio päätyy – oman toimintansa seurauksena tai ilman omaa syytään. Millaisia taitoja ja ominaisuuksia tämä tarkoittaa viestijöiden ammattitaidon kannalta? Ja miten ja mihin suuntaan organisaatioiden viestintää tulisi kehittää? Mitä selviytyminen vaatii? Emme voi olla liian sinisilmäisiä, toivoa parempia aikoja tai piiloutua uhilta. Kriisinkestävyys vaatii rohkeutta kohdata yhteiskunnallinen muutos sekä julkisuus- ja keskustelukulttuurin ilmiöt – ja ihminen.

Koulutuspäivissä on mukana julkisen ja yksityisen sektorin asiantuntijoita kertomassa omista kokemuksistaan ja opeistaan kriisitilanteiden hoidossa.

Tämä koulutus kuuluu Kriisiviestintä muutoksessa -koulutusohjelmaan, joka toteutetaan myös avoimena kokonaisuutena.

Kiinnostuitko koulutuksesta?

Jos haluat lisätietoa aiheesta Kriisiviestinnän intensiivikurssi: Hyvä paha kriisi – kriisit ja organisaatiot, klikkaa alta ja täytä yhteydenottolomake. Kysymyksesi lähetetään suoraan koulutuksen järjestäjälle.

Kohderyhmä

Tämä intensiivikurssi on suunnattu kaikille organisaatioviestintää tekeville, jotka haluavat päivittää osaamistaan vastaamaan tämän päivän ja tulevaisuuden kriisiviestinnällisiä tarpeita. Voit olla viestinnässä hiljattain aloittanut asiantuntija tai viestintäpäällikkö tai -johtaja. Nämä teemat ovat keskeisiä ja uusia jokaiselle viestijälle, joka haluaa ajantasaisen tietotaidon kriisiviestintään.

Aikataulu

Kriisit ja organisaatiot, osa 1
Aika: ke 13.3.2024 klo 8.30–16.00
Paikka: ProComin koulutustila, Kasarmikatu 23 A, Helsinki / Online

Intensiivikurssin ensimmäisenä päivänä keskitymme ennakointiin ja valmistautumiseen. Pohdimme, millaisia strategisia, operatiivisia ja inhimillisiä valmiuksia organisaatiolla, sen johdolla ja työntekijöillä tulisi olla, jotta valmius kriisien kohtaamiseen olisi optimaalinen.

Ennakoimme organisaatioiden potentiaalisia kriisitilanteita - ja tunnistamme myös omia vahvuuksiamme ja heikkouksiamme kriisiviestijöinä. Koska kriisitilanteessa mitataan luottamusta, tutustumme luottamusta rakentaviin ja sitä hajottaviin viestinnän käytänteisiin.

Käymme läpi kriisiviestinnän periaatteita – aakkosia, joita me kaikki olemme jossain määrin opetelleet, mutta kuulemme myös mitä tapahtuu, kun aapinen ei ihan sellaisenaan toimikaan. Päivä antaa osallistujille konkreettisia työkaluja kriisiviestintään, mutta herättää myös ajattelemaan luovasti, kunkin tilanteen edellyttämällä tavalla.

8.30 Aamukahvit

9.00 Aamunavaus 

9.30 Kriisinkestävyyden peruspilarit

  • Organisaatio & viiden tähden kriisiviestintävalmiudet

  • Julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin erityispiirteet

10.30 Kriisien ennakointi 

  • Ryhmätyö: Oman organisaation mahdollisten kriisitilanteiden tunnustaminen ja tunnistaminen maineen ulottuvuuksilla 

11.30 Lounastauko 

12.30 Peilin paikka

  • Harjoitus: Millainen minä olen kriisitilanteessa?

  • Johtajan ja esihenkilön viestintä kriisissä

13.15 Ajankohtainen case/vieraspuhuja

14.00 Luottamusta rakentavan viestinnän elementit

  • Ryhmätyö: Mikä juuri nyt rakentaa ja mikä hajottaa luottamusta? 

14.30 Kahvitauko

14.45 Median vastuu kriiseissä

  • Elina Melgin & vieraileva case-puheenvuoro

15.45 Keskustelua 

Kriisit ja organisaatiot,osa 2
Aika:to14.3.2024 klo 8.30–15.00
Paikka: ProComin koulutustila, Kasarmikatu 23 A, Helsinki / Online

Toisena päivänä keskitymme kriisiviestinnän toteutukseen. Jatkamme matkaa strategisella, operatiivisella ja inhimillisellä ulottuvuudella. Parhaimmillaan myös akuutti kriisiviestintä toimii kaikilla kolmella tasolla.

Onko organisaatiollasi selkeä kriisiviestintäsuunnitelma? Harjoitteletteko ja simuloitteko kuvitteellisia kriisitilanteita? Jos vastaat kyllä, olette jo pitkällä ja hyvällä tiellä. Ja silti: todellisuus on kuvitelmaa ihmeellisempää. Jaksomme toinen päivä tarjoilee reseptin yllättäviinkin kriisikäänteisiin.

Iltapäiväosuudessa testaamme teorioita ja parhaita käytänteitä yhteisessä kriisiviestintäharjoituksessa, jossa jokaisella on oma tehtävänsä. Harjoittelemme muun muassa median kohtaamista, sosiaalisen median hyödyntämistä ja sisäisen konfliktitilanteen käsittelyä. Puhumme myös esiintymisestä, jonka voima mielikuvien rakentajana on kriiseissä valtava.

8.30 Aamukahvit

9.00 Kriisiviestinnän uudet aakkoset

  • kriisiviestinnän perinteinen ABC vs. uudet, haastavat elementit

  • kriisiviestinnän parhaat käytännöt case-esimerkkeineen

10.15 Ajankohtainen case/vieraspuhuja

11.00 Kriisistä selviytyminen ja kasvun mahdollisuus

11.30 Lounastauko

12.30 Yhteinen kriisiviestintäharjoitus

Jakaudumme tiimeihin, ja jokainen ryhmä saa oman tehtävänsä. Harjoituksen osa-alueita ovat muun muassa:

  • ennakointi

  • sisäinen viestintä

  • sidosryhmäviestintä

  • sosiaalinen media 

  • mediayhteistyö ja -haastattelut 

  • esiintyminen 

  • kriisistä kumpuavan sisäisen konfliktitilanteen käsittely 

14.30  Kriisin jälkihoito

14.45  Loppukeskustelu

Koulutuspaikka

ProComin koulutustila / online-koulutukset

Kouluttaja

Anna Ståhle (ent. Sorainen) on viestinnän ja liikkeenjohdon strateginen neuvonantaja, sovittelija, valmentaja, puhuja ja moderaattori. Hänellä on lähes 30 vuoden kokemus mediasta, viestinnästä ja johtamisesta. Anna on hiljattain perustanut uuden yhtiön No Draman, joka keskittyy konfliktien ratkaisuun ja sovitteluun, ihmisten ja työyhteisöjen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin sekä strategiseen viestintään. Anna työskentelee johtajien ja asiantuntijoiden kanssa erityisesti vaativissa muutos- ja kriisitilanteissa sekä strategiatöissä.

Anna toimii myös vuonna 2005 perustamansa viestintätoimiston Ground Communicationsin neuvonantajana. Vuosien varrella hän on toiminut muun muassa Kimi Räikkösen mediavastaavana McLarenilla, Olympiakomitean viestintäpäällikkönä ja Publicis Helsinki -mainostoimiston viestintäjohtana. Annan ura alkoi uutis-, ajankohtais- ja urheilutoimittajana Yleisradiolla. Anna oli ProCom ry:n puheenjohtaja vuosina 2008–2011. Vuonna 2019 hänet valittiin Vuoden viestintäammattilaiseksi ja vuonna 2015 Vuoden puhujaksi Suomessa (Evento Awards). Hän on myös julkaissut kriisiviestintään ja -johtamiseen keskittyvän kirjan ”SORI – johtaja ja julkisuus kriisissä” (Alma Talent, 2018).

FT Elina Melgin toimii työelämäprofessorina Vaasan yliopistossa ja dosenttina Turun yliopistossa. Lisäksi hän tekee vanhemman neuvonantajan töitä yrittäjänä. Melgin toimi 17 vuotta ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry:n toimitusjohtajana. Urallaan hän on toiminut myös mm. toimituspäällikkönä Nokia Oyj:ssä ja viestintäpäällikkönä Taideteollisessa korkeakoulussa (Aalto Arts).

Melgin on julkaissut lukuisia artikkeleita, kirjoja ja blogitekstejä, joissa käsittelee kriiseihin ja poikkeustilanteisiin liittyviä teemoja. Hän toimi viestintäalan spokespersonina mediassa koronan aikana. Saamiensa monien palkintojen joukossa on ProComin Elämäntyöpalkinto 2022.

Kustannukset

Luokkahuonekoulutus (osallistuja paikan päällä)

950 eur ProCom-jäsen / 1270 eur ei-jäsen

Online-koulutus (osallistuja etäyhteydellä)

670 eur ProCom-jäsen / 1010 eur ei-jäsen

*hintoihin lisätään alv-osuus 24 %.

Mikäli koulutuspäivään osallistuu organisaatiostasi kaksi henkilöä tai useampi osallistuja, saavat kaikki koulutuksen hinnasta 10 % alennuksen. Alennusta ei voi yhdistää muihin alennuksiin.

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Haluatko tietää lisää koulutuksesta Kriisiviestinnän intensiivikurssi: Hyvä paha kriisi – kriisit ja organisaatiot? Täytä yhteystietosi, niin koulutuksen järjestäjä ottaa sinuun yhteyttä.

reCAPTCHA logo Tämä sivusto on suojattu reCAPTCHA:lla, ja Googlen tietosuojakäytäntö ja käyttöehdot ovat voimassa.
ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry
Kasarmikatu 23 A 5
00130 Helsinki

ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry

ProCom on yhteiskunnallisesti vaikuttava viestinnän ammattilaisten järjestö – verkosto, kehittäjä ja media. ProCom toimii jäsentensä osaamisen kehittäjänä, yhteistyöfoorumina ja alan vaikuttajana. Jäseninä on noin 2 600 viestinnän parissa työskentelevää ammattilaista – asiantuntijoita, viestintäpäälliköitä, viestintäjohtajia, viestintäalan yrittäjiä ja konsultteja, jotka työskentelevät...

Lue lisää kouluttajasta ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry ja katso koulutustarjonta täältä

Sponsoroitu