Kuluttajansuojan muutokset yrityksen kannalta ja verkkokaupan sudenkuopat

Kuluttajansuojalainsäädäntö on uudistunut sekä vuonna 2022 että nyt kuluvan vuoden alusta. Uudistukset ovat tuoneet mukanaan merkittäviä muutoksia sekä tavaran kauppaan että kokonaan uusia säännöksiä digitaalisen palveluiden ja sisältöjen kauppaan. Laki suojaa asiakasta, sopimusehdot yrittäjää. Koulutuksessa saat tiedon ajankohtaisista kuluttajansuojan muutoksista yrittäjän näkökulmasta.
Koulutuksessa käsitellään kuluttajansuojalain perusteita, markkinoinnin pelisääntöjä ja tavaran ja palveluiden kaupan tilanteita myyjän näkökulmasta. Milloin tavarassa on virhe ja mitä myyjä on velvollinen korvaamaan, voiko asiakas aina vaatia uuden tuotteen? Onko myyjällä ikuinen vastuu? Kuinka myyjä voi rajoittaa omaa korvausvelvollisuuttaan? Onko takuu avoin shekki ostajalle?
Kuluttajapalveluita, kuten esimerkiksi korjaamo-, korjaus-, terveyden- ja kauneudenhoitopalvelut sekä pesula-, pihasuunnittelu- yms palvelut kuuluvat myös kuluttajansuojalain piiriin. Laki antaa mahdollisuuksia mutta myös velvoittaa yrityksiä. Kuinka hinnasta sovitaan siten, että se sitoo? Voiko yrittäjä ryhtyä toimenpiteeseen vaikka tietää, ettei se välttämättä onnistu? Voiko hinnasta antaa arvion ja sitooko hinta-arvio? Näihin ja muihin kysymyksiin saat koulutuksessa vastauksen.
Mitä pitää tietää verkkokaupan ehdoista, jotta myyjä voi olla turvassa? Useimmilla yrityksillä verkkokauppaehdot ovat virheelliset tai puutteelliset tavalla, jonka vuoksi peruuttamisoikeus pidentyy 14 päivän sijasta vuoteen, aiheuttaa sen, että asiakas voi jo saadun palvelun hinnan periä vuodenkin päästä takaisin tai ostaja palauttaa käytetyn tavaran puolen vuoden päästä kaupasta likaisena muttei myyjä voi periä arvonalennusta. Oikein tehdyillä ehdoilla säästyy yrittäjä monelta harmilta ja turhilta taloudellisilta menetyksiltä.
Sisältö: Kuluttajansuojalaki ja kuluttajansuojajärjestelmä, markkinointi ja asiakassuhde, tavaran- ja palveluiden kaupan viivästys – ja virhesäännökset, myyjän vahingonkorvausvelvollisuus, takuun uudet säännöt, digitaalisia sisältöjä ja palveluita koskeva uusi sääntely, verkkokauppaehtojen merkitys myyjän oikeusturvan takeena.
Seuraavat toteutukset
Kouluttaja
Tuula Sario, kuluttajaoikeuden juristi, LexLegato
Kustannukset
390.00€ + alv
Ota yhteyttä

YritysAkatemia on perheyritys, jonka koulutusperiaatteena on asiakaslähtöinen, ajankohtainen ja laadukas palvelu. Sen vahvuuksia ovat vankka 30 vuoden kokemus alalla sekä kouluttajien rautainen ammattitaito. YritysAkatemia järjestää koulutuksia laidasta laitaan, taloushallinnosta esimieskoulutuksiin, vuorovaikutustaitojen huollosta palkkahallinnon haasteisiin, sekä sopimusoikeuden kiemuroista julkisiin hankintoihin. Koulutuskalenterista...
Lue lisää kouluttajasta YritysAkatemia ja katso koulutustarjonta täältä